بزرگ ترین، بروز ترین، و جامع ترین سایت دانشجویی با ما همراه باشید. این سایت دارای نشانه اعتماد می باشد.

نمونه قولنامه ، مبایعه نام ، اجاره نامه املاک و خودرو

نرم افزار

نظرسنجی سایت

کدام بخش از سایت مورد استفاده شما قرار گرفت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 190
  • بازدید دیروز : 130
  • بازدید کل : 716881

مواد شیمیایی خطرناک موجود در سیگار (دانش یاران)


 

مواد شیمیایی خطرناک موجود در سیگار

سیگار حاوی 4000 ماده شیمیایی و تنباکو نیز حاوی بیش از 60 ماده سرطان‌زا و بیش از 700 ماده افزودنی (نگه‌دارنده‌ها، طعم دهنده‌ها) است.

لطفا سيگار نکشيد please dont smoking

چند ترکیب سرطان‌زا در سیگار:

1- بنزو پیرین (benzopyrene): این ماده در پی احتراق ناقص مواد ارگانیک تولید می‌شود. بسیار جهش زا و سرطان‌زا می‌باشد.

2- نیتروزامین (nitrosamine): از واکنش نیکوتین و سایر ترکیبات با نیتریت تنباکو تولید می‌شود. این ماده نیز سرطان‌زا می‌باشد.

فهرستی از مواد سمی موجود در تنباکو و دود سیگار:

1- استون (acetone): مایع فرار و معطری است که به عنوان حلال به کار می‌رود (مثلاً در لاک پاک‌کن‌های ناخن). استون به پوست، دهان،‌ کلیه‌ها،‌ کبد و اعصاب آسیب رسانده و باعث نواقص مادرزادی می‌شود.

2- آلومینیوم (aluminium): باعث درماتیت تماسی (التهاب پوست) و آلزایمر می‌شود.

3- آمونیاک (ammonia): در تماس با آلوئول‌های شش‌ها یک ماده بسیار خورنده است.

4- آرسنیک (arsenic):‌ یک ماده بسیار سمی است که در حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود. باعث مسمومیت و آسیب به ارگان‌های بدن گردیده و می‌تواند سرطان‌زا نیز باشد. این ماده در مرگ موش موجود است.

5- بنزن (benzene): یک ترکیب آروماتیک است که از ذغال سنگ و نفت خام بدست می‌آید و به عنوان حلال مصرف می‌شود. سرطان‌زا بوده و می‌تواند باعث خواب آلودگی،‌ افزایش ضربان قلب گیجی،‌ سردرد، سرگیجه، افزایش فشار خون، لرزه، استفراغ، بیهوشی و مرگ می‌شود.

6- کادمیوم (cadmium): این ماده در ساخت باتری‌ها کاربرد داشته و باعث مشکلات مجاری تنفسی و کلیه‌ها،‌ آسیب به کبد، پوکی و نرمی استخوان می‌شود و می‌تواند سرطان‌زا نیز باشد.

کادمیوم موجود در تنباكو و دود سیگار، در ساخت باتری‌ها کاربرد داشته و باعث مشکلات مجاری تنفسی و کلیه‌ها،‌ آسیب به کبد، پوکی و نرمی استخوان می‌شود و می‌تواند سرطان‌زا نیز باشد.

7- کافئین (caffeine):‌ باعث افزایش انرژی و بی قراری می‌شود.

8- منو اکسید کربن (co):‌ گاز بی بو و بی رنگی است که بسیار کشنده و سمی می‌باشد. باعث سرگیجه، سردرد،‌ بیهوشی،‌ نارسایی تنفسی و مرگ می‌شود. منواکسیدکربن، اکسیژن‌رسانی به عضلات، مغز و نسوج بدن را کاهش داده و سبب می‌گردد قلب و بدن سخت‌تر کار کنند.

9- کلرفرم (chloroform): باعث ایجاد مشکلات کبدی و کلیوی، نواقص مادرزادی و مشکلات پوستی می‌شود.

10- مس (copper): در عملکرد طبیعی برخی آنزیم‌های بدن اختلال ایجاد می‌کند.

11- سیانید/ هیدروژن سیانید (syanide/ hydrogen /syanide): باعث ایجاد کما، تشنج، آپنه، ایست قلبی، غش،‌ سرگیجه،‌ اضطراب، استفراغ، تعرق، ضعف در انگشتان پا و دست،‌ مشکلات حرکتی، تاری دید، ناشنوایی و اختلال در عملکرد غده تیروئید می‌شوند.

12- د.د.ت (DDT): پیش‌تر به عنوان حشره‌کش کاربرد داشته است. باعث ایجاد تومور به ویژه در کبد می‌شود.

13- اتانول (ETHANOL)

سيگار ممنوع

14- فرمالدهید (FORMALDEHYDE):‌ یک ماده بی رنگ و بسیار سمی می‌باشد که برای حفظ اجساد استفاده می‌شود. باعث آزار چشم‌ها و پوشش مخاطی،‌ اشک ریزش، سردرد،‌ سوزش گلو، اشکال در تنفس،‌ مشکلات پوستی، افزایش اسدیته خون،‌ تنفس کم عمق و سریع،‌ کاهش دمای بدن، کما و مرگ می‌شود. این ماده سرطان‌زا نیز می‌تواند باشد.

15- سرب (LEAD): باعث کاهش ضریب هوشی، تهوع،‌ درد شکم،‌ تحریک پذیری،‌ بی خوابی،‌ بی حالی شدید،‌ سردرد،‌ تشنج، کما، یبوست، استفراغ، کاهش اشتها، کم خونی،‌ مشکلات کلیوی و تولید مثلی، کرامپ، پر فعالیتی مزمن،‌ مسمومیت مغزی، ناتوانی در یادگیری و آسیب به لثه‌ها می‌شود.

16- منیزیم (MAGNESIUM): باعث اسهال و تحریک چشم‌ها می‌شود.

17- متانول (METHANOL): باعث نابینایی،‌ نواقص مادرزادی،‌ سردرد، سرگیجه،‌ استفراغ،‌ گیجی،‌ نارسایی تنفسی، بیهوشی و مرگ می‌شود.

18- جیوه (MERCURY): باعث آسیب به دهان،‌ لثه‌ها،‌ دندان‌ها،‌ مغز، آسیب به سیستم عصبی و غدد درون ریز و نواقص مادرزادی می‌شود.

19- وینیل کلراید (VINYL CHLORIDE): باعث سردرد، از دست رفتن هماهنگی بدن، توهم، بیهوشی، نارسایی تنفسی، سرطان کبد،‌ تحریکات پوستی،‌ مرگ و نواقص مادرزادی می‌شود.

20- نیترات پتاسیم (POTASSIUM NITRATE):‌ باعث مشکلات قلبی و یا تشدید آن‌ها می‌شود.

21- تولوئن (TOLUEN): یک ماده بسیار سمی است که در رقیق کننده‌های رنگ (تینر) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

22- تار و یا قطران (TAR): تار ترکیبی صمغ مانند، قهوه‌ای و چسبناک است و از صدها ماده شیمیایی مختلف (هیدروکربن‌های پلی آروماتیک، آمین‌های آروماتیک و ترکیبات غیر ارگانیک) که بسیاری از آن‌ها سمی،‌ سرطان‌زا و جهش زا می‌باشند، تشکیل یافته است.

آخرین پک سیگار دو برابر بیشتر از نخستین پک سیگار حاوی تار می‌باشد.

تار از سوختن تنباکو و سایر مواد گیاهی حاصل می‌شود. تار ذرات ریزی می‌باشد که هنگام پک زدن به سیگار وارد ریه‌ها شده و در آنجا تجمع می‌یابد. در حدود 70 درصد تار موجود در دود سیگار، درون ریه‌ها رسوب می‌کند. تار مانند دوده موجود در دودکش، درون ریه‌های شما را به صورت یک لایه چسبناک می‌پوشاند. فردی که روزانه 20 نخ سیگار دود می‌کند، سالانه 210 گرم (یک فنجان پر) تار وارد ریه‌های خود می‌کند. بو و رنگ سیگار مربوط به تار است. تار همچنین بر روی پرزهای (سیلیا و یا مژک‌ها) ریه‌ها چسبیده و عملکرد طبیعی آن‌ها را مختل می‌کند. این پرزها با حرکت رو به بالا باعث خارج شدن مواد زائد، میکروب‌ها،‌ گردو غبار و آلودگی‌ها از ریه می‌شوند. تار می‌تواند بروی لباس یا پوست بدن نیز بچسبد. آخرین پک سیگار دو برابر بیشتر از نخستین پک سیگار حاوی تار می‌باشد.

23- گازهای بوتان (گاز فندک)، اتان،‌ متان، پروپان و دی اکسیدکربن.

24- نیکوتین

مواد شیمیایی خطرناک موجود در سیگار:

25- سیگار حاوی 4000 ماده شیمیایی و تنباکو نیز حاوی بیش از 60 ماده سرطان‌زا و بیش از 700 ماده افزودنی (نگه‌دارنده‌ها، طعم دهنده‌ها) است.

سيگار ممنوع

26- آکریلامید (ACRYLAMIDE): یک ماده بسیار سمی است که در حیوانات سرطان‌زا می‌باشد. باعث تحریک پوشش مخاطی،‌ تعریق،‌ تهوع، کرختی،‌ اشکال در تکلم،‌ ضعف دست‌ها و پاها و آسیب به غدد دستگاه تولید مثلی مردان شود.

27- پولونیوم (POLONIUM): یک ماده رادیو اکتیو و سرطان‌زا می‌باشد.

28- آکرولئین (ACROLEIN): بسیار سمی و مرگبار است. در سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ چرا که بسیار اشک آور و تحریک کنند ریه‌هاست.

29- نفتالین (NAPHTHALENE): در تهیه مواد منفجره، رنگدانه های رنگ و گلوله نفتالین (ضد بید) کاربرد دارد.

 

http://daneshyaran.4kia.ir/ 

  انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 402

دیدگاه های کاربران (0)

کامل ترین وبه روز ترین سایت ایرانی راهنمایی برای تحقیقات دانش آموزی و دانشجویی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما