بزرگ ترین، بروز ترین، و جامع ترین سایت دانشجویی با ما همراه باشید. این سایت دارای نشانه اعتماد می باشد.

نمونه قولنامه ، مبایعه نام ، اجاره نامه املاک و خودرو

نرم افزار

نظرسنجی سایت

کدام بخش از سایت مورد استفاده شما قرار گرفت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 142
  • بازدید دیروز : 303
  • بازدید کل : 724619

عوامل موثر موفقیت در شیمی فیزیک(دانش یاران)


عوامل موثر موفقیت در شیمی فیزیک

 

مطالعه فاکتورهای موثر در موفقیت دانشجویان در کلاسهای آنها برای آموزش مناسب و کارآمد صوری می باشد ، زیرا این مسئله به ایجاد بهبودی در آمورزش دروس و افزایش یادگیری دانشجو منتهی می شود.

اگرچه عوامل موثر بر موفقیت در دروس علمی ابتدایی و مقدماتی مورد مطالعه قرار گرفته اند ولیکن در مورد دوره های پیشرفته تر کارهای نسبتاً انجام شده است.

شیمی عمومی بصورت عمقی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته با وجود گوناگونی وسیعی که در وضعیت و قابلیت و توانایی دانشجویان در دروس علمی مقدماتی دانشکده.

عواملی که مورد مطالعه قرار گرفته اند شامل فزاینده های شناختی (2و1) ، توانایی درس ریاضی (9-3) ، زمینه شیمی (10، 11 ، 3) ، دیدگاه های دانشجو (7) ، و نمره های حاصل از امتحانات تعیین سطح (10 ، 11 ، 12) . این مطالعات نشان دهنده این است که با افزایش استدلال و عملکرد رسمی ، مهارتهای بهتر ریاضیات، افزایش دروس شیمی گذشته، دیدگاه ها و ارزیابی بهتر در مورد این درس و کسب نمره های بالاتر در امتحانات سنجش سطح، موفقیت در درس شیمی عمومی بهتر می شود. این تحقیقات درباره عوامل موثر بر موفقیت در شیمی عمومی اطلاعاتی را نشان می دهد. کار اندکی انجام گرفته است ، بخاطر پی بردن به اینکه آیا موفقیت در دوره های پیشرفته ، ارتباط به همین عوامل دارد یا نه.در بررسی و مطالعه جدید و اخیر انجام شده توسط Francisco و Nicoll ، شروع کردند به بررسی عوامل تأثیر گذار بر موفقیت درس شیمی فیزیک.

اطلاعلت آنها شامل 77 تن از دانشجویان در دو کلاس در دو موسسه آموزشی که پروفسورهای یکسان و مشابهی این درس را تدریس می کردند، شامل می شدند.

این دانشجویان پرسشنامه مربوط به برداشت و استنباط دانشجو را کامل می کردند. آنها در این پرسشنامه استنباط از استعداد خود در درس ریاضیات ، استنباطهای خود درباره این درس و تعداد دروس ریاضی که گذرانده بودند یا در حال حاضر ، آن را می گذراندند را ارائه می کردند.

همچنین دانشجویان یک امتحان تمایز و تشخیص مربوط به ریاضی را گذرانده بودند که شامل مشکلات حساب دیفرانسیل و انتگرال ، مسائل جبر و مسائل واژه ای می شد.

نهایتاً ، از دانشجویان یک امتحان تشخیص برداشت از خود (استنباط) شامل امتحان و تست متقاطع نموداری یا FIT و امتحان ارزیابی گروهی تفکر منطقی یا GALT از آنها گرفته شد. توانایی پردازش اطلاعات مورد مطالعه قرار گرفته و در تست ارزیابی گروهی تفکر منطقی ، مهارتها و متون تفکر منطقی مورد توجه می باشد.

Nicoll و Franciscoاز وجود ارتباط بین عملکرد دانشجو در این روشهای تشخیص و نمره امتحان میان ترم یا نمره کل او در آن درس آگاهی می دادند. نتایج مهمی که آنها پیدا کردند این بود که امتحان و تست ارزیابی گروهی تفکر و منطقی یا GALT در مورد تفکر منطقی و بخش مسائل و مشکل واژگاه در امتحان ریاضیات که سروکار دارد با تفکر منطقی ارتباط زیادی با موفقیت در درس شیمی فیزیک دارد.

حساب دیفرانسیل ، انتگرال ارتباط کمی با موفقیت در درس شیمی فیزیک دارد (2/0 = V) . در حالیکه در مورد درس جبر و تعداد دروس یا دوره های ریاضیات که دانشجو گذرانده بود با موفقیت در درس شیمی فیزیک هیچ ارتباطی پیدا نشد. این نبود ارتباط با استعداد در درس ریاضیات جالب می باشد زیرا در این مورد با نتایج حاصل در مورد درس شیمی عمومی متفاوت است.

محققین و پژوهشگران دریافتند که عملکرد درس شیمی عمومی با نمرات ریاضی امتحان استعداد Scholastic (SAT) ، تعداد سالهایی که در دوره دبیرستان درس ریاضی را گذرانده اند (7) و نمره های مربوط به امتحان ارزیابی سطح و استعداد و توانایی حل مسائل ریاضی مرتبط می باشد. اما این موارد با موفقیت در درس شیمی مرتبط است و امکان دارد که این گونه باشد که عوامل مرتبط با موفقیت در شیمی فیزیک متفاوت باشد.

Nicoll و Franciscoهمچنین برای دریافتن این مطلب که کدام عوامل از نظر دانشکده با موفقیت در درس شیمی فیزیک همسانی و همخوانی بیشتری دارد به انجام یک سنجش و ارزیابی دانشکده ای پرداختند. بر اساس جوابهای مربوط به 47 تن از دانشجویان چهار عامل که بیشترین موارد را شامل می شدند عبارتند از مهارتها و فنون اصلی ریاضیات ، مهارت های تفکر منطقی ، انگیزه و مهارت های یادگیری.

بر اساس این تحقیق دانشجویی ، مهارت های تفکر منطقی با موفقیت در شیمی فیزیک ارتباط زیادی داشت اما مهارت های اصلی ریاضیات با عملکرد و کارکرد با موفقیت در کلاس ارتباط اندکی داشت.برای دریافتن تأثیر امگیزه و مهارت های یادگیری در موفقیت دانشجو این دو عامل مورد بررسی قرار نگرفته اند.

Nicoll و Francisco به این نتیجه رسیدند که برداشت و استنباط های استاد و نتایج حقیقی (واقعی) کاملاً مثل یکدیگر نیستند ، این مطلب بیانگر عدم وجود ارتباط آن با ریاضیات است. هدف این بررسی اخیر (جدید) اثبات عواملی است که با موفقیت دانشجو در دوره های شیمی فیزیک ارتباط دارد.

ما با استفاده از مجموعه اطلاعات و داده های بیشتر همراه با دوره ها ، دانشجویان و دانشکده های بیشتر تأثیر توانایی ریاضیات بر عملکرد دانشجو در کلاس را یکبار دیگر مورد تحقیق و بررسی قرار بدهیم. همچنین برای بهبود اطمینان از این مجموعه داده های و اطلاعات از نوشته های دانشجویان استفاده کردیم. علاوه بر این ، ما در عاملی که از نظر استادها مهم بودند و 9999 آن دو عامل مهم را مورد بررسی قرار نداده بودند را مطالعه می کنیم. این دو عامل عبارتند از عامل انگیزه و مهارتها و فنون یادگیری.

بخصوص اینکه ما چگونگی ارتباط تعداد دروس ریاضی را گذرانده شده ، عملکرد ریاضیات ، عملکرد شیمی عمومی ، و نمرات مربوط به تکالیف درس شیمی فیزیک را با موفقیت در درس شیمی فیزیک بررسی می کنیم. ما همچنین واحدهای بیشتر اندازه گیری موفقیت دانشجو در درس شیمی فیزیک را مورد مطالعه قرار می دهیم. در این مطالعه امتحانات تشریحی تهیه شده توسط اساتید و امتحانات استاندارد ملی ارائه شده در این دوره های درسی مورد توجه قرار می گرفت. ارتباط های بین فاکتورهای ذکر شده و هر دو واحد اندازه گیری موفقیت به اضافه نمره نهایی بازتاب عمیق تری از اثرات آن عوامل بر عملکرد دانشجو نشان می دهد.

 

روش کار با متدولوژی

در دوره شیمی فیزیک که در یک دانشکده مرکزی علوم انسانی با سابقه چهار سال تدریس می شد مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. یکی از این دوره های درسی که بررسی شد ترمودینامیک و جنبش شناسی و دوره ترمید دینامیک کوانتوم و طیف شناسی را شامل می شد. هر دود دوره طولانی مدت 4 ساعت به طول می انجامید که عمدتاً در کلاس درس بصورت کنفرانس ارائه می شد و هر هفته یک ساعت برای بحث و گفتگو دانشجویان لازم و ضروری بود. تکالیف منزل عموماً شامل حل 10 مسئله خارج از کتاب بود که به جز در هفته هایی که امتحان گرفته می شد انجام دادن آنها لازم بود. قبل از ارائه تکالیف در موئد مقرر شده ، راه حل مسائل موجود در تکالیف منزل توسط دانشجویان در بخش بحث و گفتگوی ضروری هفتگی بصورت کلی ارائه شد. مدرس مربوطه در طول ترم سر آزمون تشریحی که توسط خود شخص وی نوشته شده است برگذار می کرد. معمولاً آزمونها شامل انواع سؤالات زیر می باشد از جمله: 5 تا 10 سوال تستی ، چند مورد سوال با جواب کوتاه (که بیشتر آنها به بررسی روابط ، مفاهیم اساسی و تعاریف می پرداختند).

یک یا دو مسئله کمی (غالباً شبیه مسئله های ارائه شده در تکالیف منزل می باشد) ، یک یا دو مورد مسئله کیفی (غالباً شامل تفسیر نمودارها یا ارائه جوابهای تشریحی بصورت اختصار می باشد) و یک سوال سخت یا جدید با ماهیت متغیر (به عنوان مثال ، مرتبط کردن یک اظهار نظر معمولی با مفهوم های ارائه شده در کلاس ، زیست شناسی یا اثبات یا توضیح یک نتیجه غیر قابل پیش بینی).

در پایان این دوره درس امتحان نهایی استاندارد از طرف موسسه امتحان نوع Acsdiveched برگزار شد. مجموعه داده های موجود در این بررسی شامل دانشجویان از ترمهای پانزده ام کلاسهای شیمی فیزیک می باشد که دو نفر از اساتید از سال 1989 تا 2001 در این کلاسها تدریس می کردند. آمارها و نتایج در مورد دانشجویان از طریق ثبت نمرات توسط اساتید و نوشته های دانشجویان که توسط دفتر امور آموزشی تهیه شده بود ، بدست آمد.

نمرات مربوط به تکالیف منزل ، نمرات آزمون و نمرات نهایی از طریق نوشته های اساتید بدست آمده اطلاعات در مورد نمرات گذشته و دوره های گذرانده شده در زمینه شیمی و ریاضیات از طریق نوشته های دانشجویان بدست آمد. زمانیکه دانشجویان دو ترم شیمی فیزیک را گذراندند. درحالیکه در هر دو مورد از اساتید مختلف استفاده شد. آنگاه عملکرد دانشجویان در هر ترم بعنوان یک مدرک اطلاعات جدا در نظر گرفته شد.

در مجموع ، 279 سند اطلاعاتی مستقل دانشجویی برای تجزیه و تحلیل وجود داشت. اولین عاملی که بررسی شد نمره مربوط به تکلیف منزل بود. تکالیف منزل بخش ضروری هر دوره درسی بود و تکالیف هر یک از دانشجویان بصورت هفتگی جمع آوری شد و معلم به آنها نمره داد.

عامل دوم عبارت بود از نمره متوسط درس شیمی عموم. میانگین خالص دو نمره هر ترم در درس کنفرانس شیمی عمومی جهت محاسبه نمره میانگین شیمی عمومی مورد استفاده قرار گرفت. استعداد ریاضی از طریق دو فاکتور خاص تعداد دروس ریاضی گذرانده شده و نمره میانگین حاصل در این دروس مورد بررسی قرار گرفت. تنها با احتساب دروس ریاضی که در طول ترم دوره آموزش شیمی فیزیک در سطح حساب دیفرانسل و انتگرال (1) و سطح بالاتر که حداقل در حد سه واحد گذرانده شده بود محاسبه گردید.

واحدهای درسی دریافت شده از طریق انتقال یا از راه امتحانات پیشرفته سنجش سطح در نمره کل دروس ریاضی گذرانده شده به حساب آمد.

نمره میانگین در درس ریاضیات از طریق به دست میانگین خالص تمام کلاسهایی که برای تعداد دروس گذرانده شده ریاضیات محسوب شده بود ، مورد بررسی قرار گرفت اما واحدهای انتقالی و نمرات مربوط به آزمون تعیین سطح نادیده گرفته شد.

میزان موفقیت در کلاسهای شیمی فیزیک شامل درصدی از آزمون تشریحی ، درصدی از آزمون استاندارد ملی و نمونه نهایی مربوط به این درس می شد.

برنامه آماری نوع MINITAB برای انجام تمام محاسبات آماری اولین تحقیق مورد استفاده قرار می گرفت. محاسبات آنوا (ANOUA) موجود هیچ گونه تفاوت آماری یا تفاوت آماری جزئی فاکتورها و میزان موفقیت با دو استاد را نشان داد. بنابراین برای انجام تجزیه و تحلیل بیشتر همه اطلاعات را با هم ترکیب کردیم. ضریب رابطه پیرسون یا همان r و مقدار p بین همه فاکتورها و میزان موفقیت محاسبه شد.

ضریب رابطه عبارتست از میزان رابطه طولی موجود میان دو کمیت. چنانچه r (ضریب رابطه) نزدیک عدد صفر باشد. آنگاه بین دو کمیت موجود هیچ ارتباطی وجود نخواهد داشت. به هر میزان که r به عدد 1 یا 1- نزدیکتر شود آنگاه دو کمیت بیشتر با هم ارتباط خواهند داشت. مقدار p عبازتند از احتمال اینکه رابطه مشاده شده ممکن است به طور اتفاقی به وجود آمده باشد.

چنانچه یادداشت مربوط به دانشجو در مورد یک رابطه خاص این دو بخش از اطلاعات را نداشته باشد آنگاه در محاسبه از این یادداشت صرفنظر می شود.

با استفاده از حداقل نمره مربوط به فاکتورهای مهم از لحاط آماری که جهت پیش بینی نتیجه مشاده شده لازم بود ، معادلات رگریسون (برگشت) مشخص شد. همین بررسی تجزیه های رگریسون چند متغیر درجه بندی شده میان فاکتورها و هر واحد اندازه گیری موفقیت محاسبه شد. در رگرسیون درجه بندی شده فاکتورها به ترتیب بیشترین افزایش قابل توجه rz آوردن میانگین ممم برای معادله رگرسیون افزوده می شوند این کار در صورتی انجام پذیر است که مقدار p فاکتور کمتر از α یعنی کمتر از میزان اهمیت انتخاب شده باشد.

اگر p بزرگتر از α باشد آنگاه ممکن است آن فاکتورها نیز بعدها از تجزیه کنار گذاشته شود ، ضریب رگرسیون کلی، F آماری یا همان F را آشکار می سازد. F عبارتست از مقداری که مطالعه رگرسیون اطلاعات را به خوبی توضیح می دهد. این F با مقدار یا اندازه بحرانی F آماری (P و K-1 ، N-، k) مقایسه می شود که در آن k عبارتست از تعداد فاکتورها ، یعنی تعداد کل نکات اطلاعاتی مورد استفاده جهت محاسبه و علامت P برای میزان P برگزیده شده است.

چنانچه F بزرگتر از (P و K-1 ، N-، k ) باشد آنگاه معادله رگرسیون به لحاظ آماری در مقدار P انتخاب شده قابل توجه خواهد بود.

در طول انجام آنالیز و تجزیه رگرسیون ، آمار rZ ممکن است به عنوان اندازه گیری مقداری که واریانس نتیجه حاصل را می توان از طریق فاکتورهای رگرسیون داده شده تفسیر کرد.

 

نتایج:

در جدول شماره یک ماتریس ارتباطی در مورد چهار فاکتور موثر به عملکرد و 3 واحد اندازه گیری موفقیت نشان داده شده است. علاوه بر این مقادیر اندازه گیری شده و تعیین شده P برای هر ضریب داده شده است. مقدار P به اندازه P£0/05 قابل توجه و مهم در نظر گرفته می شود ، زیرا این میزان ، احتمال کمتر از 5 درصد وجود رابطه آن هم فقط بصورت تصادفی را نشان می دهد.

نمره میانگین در درس ریاضی در تمام 3 واحد اندازه گیری موفقیت یعنی در درصد آزمون تشریحی (r£ 0/72 ) در درصد آزمون استاندارد ( r = /05 ) و در نمره نهایی درس (r£ 0/72 ) دارای بالاترین ضریب رابطه بودند.

بنابراین این چنین به نظر می رسد که توانایی یا استعداد ریاضی برای موفقیت در شیمی فیزیک بسیار حائز اهمیت است. تعداد دروس یا دوره های ریاضی که گذرانده می شوند نیز با میزان موفقیت مرتبط بودند هرچند این ارتباط به اندازه عامل توانایی یا استعداد ریاضی مهم نبود ، زیرا که در مورد درصد آزمون تشریحی r = 0/42 در آزمون استاندارد r = 0/26 و در نمره نهایی درس r = 0/38 بود.

بنابراین تعداد دروس ریاضی گذرانده شده نیز در موفقیت دروس شیمی فیزیک حائز اهمیت است. ضریب رابطه در مورد نمره متوسط درس شیمی عمومی در تمام 3 واحد اندازه گیری از رقم بالایی برخوردار بود. بدین صورت که در درصد آزمون تشریحی r = 0/69 ، در درصد آزمون استاندارد r = 0/41 ودر نمره نهایی درس r = 0/66 درنتیجه دانشجویان که در درس شیمی عمومی خوب عمل می کنند در درس شیمی فیزیک نیز موفق هستند.

نمره تکالیف منزل با درصد آزمون تشریحی(r = 0/59 )و با نمره نهایی درس(r = 0/69) ارتباط زیادی داشت. اما جالب است که نمره تکالیف منزل فقط با درصد آزمون استاندارد (r = 0/15 ) ارتباط کمی داشت.

در این مجموعه از اطلاعات تجزیه های رگرسیون چند متغیری انجام گرفت. رگرسیون درجه بندی شده با میزان اهمیت α = 0/1 مورد استفاده قرار گرفت برای اینکه کدام عامل مشخص شود که به طرز قابل توجهی در معادله رگرسیون تأثیر می گذارد.

هر واحد اندازه گیری موفقیت در یک تجزیه جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل در جدول شماره 2 نشان داده شده است. خلاصه کلی آنالیز رگرسیون در جدول شماره 3 آمده است. در مورد درصد آزمون تشریحی ، همه 4 عامل از لحاط معادله رگرسیون چشمگیر یا با اهمیت بودند.

این عوامل عبارتند از نمره میانگین در درس ریاضی ، نمره تکالیف منزل ، نمره میانگین در درس شیمی عمومی و تعداد دروس ریاضی گذرانده شده ( ترتیب عوامل بصورت نزولی است).

علاوه بر این ، معادله کلی رگرسیون در مورد همه دانشجویان قابل توجه بود به این صورت که رقم F آماری در مقایسه با ( 001/0 و 204 و 4 )F 5/105 بود ، درحالیکه ( 001/0 و 204 و 4 )F دارای رقم 8/4 بود و این معادله 67 درصد واریانس در عملکرد ( موفقیت) دانشجو در آزمون های تشریحی را توجیه کرد.

در مورد درصد آزمون استاندارد فقط 3 فاکتور از لحاظ معادله رگرسیون مهم بود که با 3 عامل به ترتیب نزولی عبارتند از میانگین نمره ریاضی ، نمره تکالیف منزل و نمره متوسط درس شیمی عمومی.

تعداد دروس ریاضی گذرانده شده معادله رگرسیون را به طرز قابل توجهی اصلاح نکرد. معادله رگرسیون در مورد F آماری به مقدار 8/17 در مقایسه با ( 001/0 و 157 و 3 )F که به مقدار 7/5 بود ، چشمگیر بود ، اما این معادله تنها 25 درصد واریانس در موفقیت دانشجو در آزمون های استاندارد را توجیه کرد. در مورد کل نمره درس ، همه 4 عامل نمره تکلیف منزل ، میانگین نمره درس شیمی عمومی ، میانگین نمره ریاضی و تعداد دروس ریاضی ( به ترتیب نزولی) دارای ضریب رگرسیون قابل توجهی بود.

اگرچه همه این 4 عامل مهم هستند اما ترتیب معادله آنها با مورد درصد آزمون تشریحی متفاوت است. این معادله رگرسیون در مورد F آماری با رقم 5/126 در مقایسه با ( 001/0 و 207 و 4 )Fبا رقم 8/4 چشمگیر بود و این معادله 71 درصد واریانس نمرات نهایی درس را توجیه کرده است.

مطابق با ضریب محاسبه نمره در بخش نتیجه گیری ، مشاهده شد که عملیات ریاضی ، عملیات کلی شیمی ، نمرات تکالیف و تعداد دوره های ریاضی بدست آمده از جمله عوامل مهم مرتبط با موفقیت شیمی فیزیک است. این عوامل مشخصه های متفاوت رفتاری و مهارتی است که می توانند به رشد درک دانش آموز در تفهیم عملیات کلی کمک کند. این عوامل در موفقیت شیمی فیزیک در مطالعات نیکل و فرانسیسکو موثر بوده است. مهارتهای اصلی ریاضی ، منطقی ، تفکر و انگیزه و مهارتهای مطالعه (13).

مهارتهای ریاضی جزء اصلی شیمی فیزیک است که در پیشبرد نمونه های ریاضی در توضیح رفتار فیزیکی سیستم شیمی بکار می رود. توانایی در ریاضی در این تحقیق بوسیله تعداد دوره های ریاضی توضیح داده می شود و میامگین نمرات در این دوره ها به دست می آید. هردو در ارتباط با موفقیت در بحث شیمی فیزیک هستند. درحالیکه راه حل مشکلات اغلا شامل ریاضیات می شود و این مسئله تعجب آمیز نیست که دانش آموزان با نمرات بالا در درس ریاضی بهمراه عملیات شیمی فیزیک با درجه میانگین ریاضی بالا خوب عمل می کنند. تعدادی از دوره های ریاضی بعنوان میانگین نمره ریاضی عمل می کنند و این پیشنهاد می شود که توانایی ریاضی نسبت به ارائه آن بسیار مهمتر است. بهرحال ، دوره های متعدد ریاضی این مفهوم را می سازد که مهارتهای بسیار از ریاضی کسب می شود که به دانشجو در دوره شیمی فیزیک کمک می کند. این نتایج تشکیل شده از ارتباطات یافت شده بین دوره های کلی شیمی و تعداد دوره های قبلی ریاضی یا توانایی ریاضی ( 9 و8 و 6-3) . این تناسب بین تعدادی دوره های ریاضی انجام شده و عملیات شیمیایی فیزیکی قرار دارد که با مطالعه نیکل و فرانسیسکو. تطابق ندارد و 13 در آن ارتباطی را یافت نکرده اند. نیکل و فرانسیسکو دانش آمورانی داشتند که در مورد دوره های ریاضی خود گزارش داده اند و آنها در زمان مطالعه در دوره ها مشغول بودند. در خلال این آزمایش ، ما بیان می کنیم که بسیاری ار دانش آموران موفق در شیمی اعتبارات پیشرفته و مهمی را به منظور I و II دریافت کرده اند. از این نوع طراحی نیکل و فرانسیسکو و سوال آنها ، این دانش آموزان توانا و با قابلیت کلایهای متعددی ریاضی را گذراندند تا منتها به دریافت اعتبار جایگزین پیشرفتی شود. پس شکل سوال پرسیده شده بوسیله نیکل و فرانسیسکو فقدان ارتباط بین موفقیت در فیزیک یا شیمی فیزیک و دوره های ریاضی به کار رفته را نشان می دهد. در مقابل این مطالعات به صورت آشکار بمنظور جایگزینی پیشرفت و اعتبار انتقال یافته در به کارگیری دوره های ریاضی محاسبه می شود و با بررسی که یک ارتباط قوی ایجاد شده را ترسیم می کنند.

ارتباط قوی بین نمره GALT و موفقیت در شیمی فیزیک بوسیله نیکل و فرانسیسکو مشاهده شد که دلیل دیگری را در یک ارتباط مشابه بین توانایی و قابلیت در ریاضی و موفقیت در شیمی فیزیک ایجاد می کند.

بانس و هاچینسون (16) ارتباط بین کل نمرات GALT و نمرات ریاضی SAT را بررسی کردند. آنها دریافتند که یک ارتباط بالا (r = 0/68 ) بین SAT نمرات ریاضی و کل نمرات سایر گرایشهای علمی وجود دارد ، همانند تعدیل سازی در ارتباط بالا بمنظور گرایشهای غیر علمی و دانشجویان پرستاری.

بانس و هاچینسون دارای مطالعاتی بودند که شامل نمرات GALT و نمرات ریاضی SAT بوده که بعنوان معیارهای متغیر مشابه اندازه گیری می شوند ، این نتایج پیشنهاد می کند که دانشجویان فیزیک شیمی که در تست GALT و شیمی فیزیک خود را نشان داده اند باید مهارتهای ریاضی فوق العاده ای را دارا باشند.

 

انگیزه و مهارتهای مطالعه

مطالعات قبلی ( 12 و 11) در کل دوره های علمی و شیمی دارای اطلاعاتی است که نشان دهنده مهارتهای مطالعه و انگیزه است و آن دارای رل و نقش بزرگ در تعیین عملکرد دانشجو است اما این عوامل در ورطه کمیتی بسیار مشکل به نظر می رسند. در مطالعه اخیر (9) که سعی در کسب اطلاعات کمی در ایجاد ارتباط بین انگیزه دانشجو و عملکرد او داشته است ، مشاده شده که دانش آموزان پرستاری که در تعداد بیشتری از جلسات فوق العاده شرکت داشتند در دوره های شیمی بهتر عمل کرده اند.

نیکل و فرانسیسکو گزارش داده اند که 2 تا از 4 عامل اصلی بالا بنظر در موفقیت شیمی فیزیک مهم بوده بوسیله استادانی که مهارتهای دانشجویان و انگیزه آنها را مورد مطالعه قرار می دهند. (13) بنابراین نیکل و فرانسیسکو قادر به تخمین اعتبار و ارزش این استنباط نمی باشند ، ما قادر به کسب نشانه ها و علائمی در مورد این عوامل هستیم با آزمایش ارتباط بین نمرات تکلیفی و عملکرد شیمی در کل که به موفقیت منتهی می شد. نمرات تکالیف دانشجویان مشخصه مهارت مطالعاتی آنان است.

دانشجویانی که بطور منظم موارد دوره ای را بازبینی می کنند و انجام تکلیف هفتگی را کامل می کنند دارای مهارت مطالعاتی بهتری هستند تا آنهایی که انجام نمی دهند. زمانیکه تکالیف ارائه شده و مهارت یا نمره کسب شده با کل معیارهای موفقیت در ارتباط هستند ، مشاهده می شود که این دانشجویان زمان خود را در مورد کسب مهارت صرف کرده اند و مطالب را بهتز فرا گرفته اند و متعاقباً عملکرد بهتری در کلاس داشته اند. نمره تکلیف می تواند انگیزه دانشجو را در انجام مناسب تکالیف نشان دهد. در دانشگاه که چنین اطلاعاتی مشاهده می شوند ، راه حل­هایی در حل مشکلات موجود در زمینه تکالیف توسط دانشجویان بیان می شود که بطور هفتگی مورد بحث قرار می گیرد قبل از اینکه تکلیف صورت گیرد. در ادامه کمک های خارج از کلاس منتهی به محیط دانشگاهی کوچکتر و ساعت های باز اداره یا دفتر معلم می شود. سپس مکانیزمهایی در مورد این دانشجویان وجود دارد تا انجام تکالیف بهتر صورت گیرد ، اگر آنها بسیار با انگیزه باشند. در این صورت موفقیت تکلیفی بطور قوی مرتبط با موفقیت در دوره است. دانشجویانی که در انجام کار بهتر امگیزه دارند تکالیف را بهتر انجام می دهند پس در کلاس بهتر عمل می کنند. یک ارتباط قوی بین عملیات شیمی و موفقیت در شیمی فیزیک دیده می شوند. این نتایج موافق با نتایج قبلی سند شده است که نشان می دهد دانشجو در دوره شیمی بعنوان یک مشخصه عملکردی در دوره جاری شیمی عمل می کند (3 ، 10 ، 11 ).

مطالعات پیشین به انگیزه های مرتبط و مهارتهای مطالعاتی در زمینه عملکرد شیمی اشاره دارد (9 ، 11 ، 12). این ارتباط شامل بحث هایی شده که دربرگیرنده انگیزه و مهارتهای مطالعاتی مناسب است و دانشجو را در کسب مهارتهای متفاوت کمک می کند. بطور خلاصه بر طبق نمرات تکالیف و عملکردهای شیمی که مشخصه مهارتهای مطالعاتب دانشجویی و انگیزه آنان است ، اطلاعات ما حمایت خود را به منظور درک و بینش بهتر اساتید پیشنهاد می کنند که مهارتهای مطالعه و انگیزه ، عوامل مهمی در پیش بینی نتیجه کار دانشجویی است.

 

عملکرد آزمایشی

در حالیکه عوامل بطور آماری ارتباط خود را با اندازه گیری موفقیت نشان می دهد ، ارتباط با هر معیار موفقیت ، در ارتباط با درصد آزمایشی پاسخ آزاد بالاتر از حد استاندارد درصد آزمایشی است. توانایی و قابلیت ریاضی بعنوان میزان حتی با نمرات میانگین در دوره های ریاضی که دارای ارتباط بالایی با درصد آزمایشی پاسخ آزاد است تا درصد آزمایشی استاندارد شده ACS مقایسه می شوند. این مسئله صورت می گیرد زیرا آزمایش استاندارد شده در کل با تست های چهار جوابی بعلت فرصت کمتر در استفاده از مهارتهای ریاضی در حل مشکلات صورت می گیرد. سئولات بیشتر متوجه تفهیم آزمایشی مفاهیم کلی است تا ایجاد و حل سئولات. در مقابل ، آزمایش با پاسخ آزاد شامل سئولات متعددی در کاربرد ریاضی شده که لازم هستند. نمره تکالیف دارای ارتباط بالایی در درصد آزمایشی آزاد تا درصد آزمایش استاندارد ملی است. این مسئله محتمل است زیرا آزمایش با پاسخ آزاد و مشکلات آن بنظر بسیار مشابه با مشکلات تکالیفی تا سئولات آزمایشی استاندارد است. در حالیکه آزمایش استاندارد در کل چند جوابی است و دانشجویان دارای مشکلات مشابهی در انجام آن می باشند ، آنها دارای مزایای بهتری در اندازه گیری عملکرد زمان صرف شده در انجام تکالیف نیستند.

نمره تکالیف مرتبط با عملکرد آزمایشی استاندارد است ، پس مشخص می شود که دانشجویان با تکلیف بیشتر مطالب را بهتر فرا می گیرند اما ارتباط بعنوان نقطه قوی تر خود را نشان نمی دهد زیرا برخوردهای متفاوتی از آزمایش صورت می گیرد.

 

آنالیز قهقرایی ( برگشتی)

معادلات برگشتی بطور کلی توصیف عوامل را در نتیجه کار پیش بینی می کنند. هر فاکتور بین سطح مهم اضافه شده که قدرت معادلات برگشتی را پیش بینی می کند. همانطور که در جدول 2 مشاهده شد به منظور پاسخ آزاد و درصد گیری آن تمام 4 فاکتور مهمترین پیش بینی­های موفقیت در شیمی فیزیک است. این 4 عامل پیش بینی می کند که درصد گیری امتحان پاسخ آزاد به همراه انحراف استاندارد از نقطه 9 درصدی صورت می گیرد. روشی در برگشت عاقلانه مراحل مشخص می کند که عوامل، پیش بینی کننده مهم نتایج کار می باشند. برای اندازه گیری این موفقیت ، نمونه درس دارای مشاهدات آنالیز است.

مهمترین پیش بینی کننده به منظور نمره تکالیف ، تأکید بر ارزش نمرات کلاسی انجام شده است. نمره میانگین در این معادلات مهم است و مهارتهای ریاضی بطور آماری پیش بینی می شود به منظور موفقیت ، همانطور که نمره آزمایشی می شود. آنالیز درصد آزمایشی استاندارد به منظور چندیل دلیل مهم وجود دارند. r2 کمتر از آزمایش پاسخ آزاد است. در کل نمرات دوره مشخصه میزان موفقیت و پیش بینی مشکل است. ثانیاً 3 عامل برای پیش بینی مهم هستند و این موارد میانگین میزان ریاضی ، نمره تکلیف و نمره میامگین شیمی در کنترل ریاضی و شرایط است. تعداد دوره های ریاضی نقطه مهم نیستند. در هر حال در آنالیز برگشتی عاقلانه ، اگر عامل بطور قوی و مرتبط باشند (2 عامل) و یکی از آنان در معادله برگشتی باشد اضافه کردن 2 عامل میزان r2 را افزایش نمی دهد. پس حقیقت اینست که تعداد کورس های ریاضی بک تعیین کننده بمنظور آزمایش استاندارد شده بوده و بدین معنا نیست که آنها مهم هستند اما تغریباً به کار برده می شوند که تعداد و میزان دوره ریاضی مرتبط با دیگر عوامل است که از قبل موجود بودند.

این مفهوم باارزشی است که قابلیت ریاضی ، همانطور که بوسیله نمرات میانگین ریاضی اندازه گیری می شوند ، مهمترین پیشگو است. سرفصل جنبه جالب در مورد معادله برگشتی بمنظور آزمایش استاندارد است که ارتباط با نمره تکلیف است. زمانی که عدم حضور عوامل دیده می شود ، نمره تکلیف بطور مثبت مرتبط با موفقیت در آزمایش استاندارد است (X = 0/68 ) و تنها زمانی که بهمراه دیگر عوامل است. پس آن در تلفیق با عوامل تکمیل می شود که نمرات تکلیف را منفی می سازد. با این وجود ارتباط منفی نتیجه بدست آمده را تقویت می کند که دانشجو در تخمین تجهیزات بهتر عمل می کنند در آنچه که آنها با آن آشنا هستند و مورد تجربه قرار داده اند. دستورالعمل های شیمی فیزیک باید بر روی آزمایشات استاندارد منعکس شوند که ابزار ارزیابی متناسب هستند و بعنوان آزمایشات نهایی جلوه می کنند زمانیکه تمام آزمایشات و مشکلات انجام تکلیف از مشکلات پاسخ آزاد تشکیل می شوند. پس کل فاکتورهای طرح شده و آزمایش شده در این معادله پیشگوهای مهمی در موفقیت شیمی فیزیک هستند ، مخصوصاً باتوجه به اندازه گیری موفقیت درصد آزمایش با پاسخ آزاد و کل نمرات نهایی.

همانطور که در جدول 3 نشان داده شده r2 بمنظور میزان درصد آزمایش پاسخ آزاد و کل نمرات دوره که بسیار با بدست بوده و این 2 میزان موفقیت ارتباط مهمی با خطاهای کوچک بمنظور معادلات برگشتی است. آزمایش پاسخ آزاد در یک میزان از 100 می تواند پیش بینی شود بهمراه یک انحراف استاندارد 4-5 یا کمتر از میانگین نمرات. در کل این تأکید است که چگونه و به چه میزان عوامل مهم عستند در دوره شیمی فیزیک کوفقیت آمیز هستند.

 

توصیه ها

دلیل مشاهده و دقت در عوامل مرتبط با عملکرد بهتر شیمی فیزیک دارد که نشانه هایی را در تدریس تمرینات جمع آوری می کند که اگر بکار نروند ، یا اجرا نشوند ، یادگیری دانشجو پیشرفت می کند. بر اساس نتایج این مطالعه ما چندین پیشنهاد عینی را بمنظور بررسی پیشرفت عملکرد دانشجو در دوره های شیمی فیزیک ارائه دادیم:

1- مهارتهای ریاضی بعنوان مهمتری عوامل عملکرد دانشجو در شیمی فیزیک پیش بینی شده­اند ، این مهارتها باید بر کمک به موفقیت دانشجو در دوره شیمی فیزیک تأکید داشته باشد. با در برگرفتن جلسه بازبینی ریاضی در شروع کورس ممکن است دانشجو دوره ای از آنچه یادگرفته داشته و کل دانشجویان را در حد توانایی و مهارت یکسان قرار دهد. تدریس مهارتهای ریاضی ویژه و خصوصی دوره ممکن است موثرتر از اتکا به تجارب ریاضی قبلی باشد.

2- زمانیکه نمرات تکلیفی ، بطور قوی مرتبط با موفقیت است ، توصیه می شود که تکالیف انجام شوند ، جمع آوری و نمره گذاری شوند. این تمرین اطمینان حاصل می کند که کل دانشجویان بر روی تکالیف کار می کنند و موارد دوره را در یک اصل منظم بازبینی می کنند.

3- مهارت مطالعه در ارتباط با موفقیت دانشجو است. پس این مسئله با ارزش است در ارتباط صریح با دانشجویانی که باید بخوانند و بر روی آن کرده و آن را انجام دهند بمنظور هر کلاس همانطور که مهارتهای مطالعه خوب در این مورد تقویت می شد که بطور طبیعی بدست نمی آید.

4- توصیه می شود که مشکلات تکلیفی بررسی شود که مشابه با مشکلاتی است که در آزمایشات دوره ای دیده می شود. دانشجویان باید بهمراه سئوالات فرمت شده تست شوند در آنچه که در کلاس آموخته اند.

خلاصه

این مطالعه نشان می دهد که چندین فاکتور وجود دارند که مرتبط با عملکرد دانشجو در هر دوره شیمی فیزیک است. مطالعه قبلی بوسیله نیکل و فرانسیسکو ترسیم می کند که مهارتهای منطقی تفکر در موفقیت دانشجو مفید هستند و روندی که نشان دهنده مواد فراگرفته در کلاس است. با این وجود ، این مطالعه با نتیجه بدست آمده از نیکل و نکلیسون باتوجه به توانایی و استعداد ریاضیاتی مخالف است همانطور که بطور صریح در اینجا ترسیم شده است اینکه مهارتهای ریاضی و تجارب آن نقش مهمی در موفقیت دانشجو بازی می کند ، تکنیکهای ریاضی بخش مهمی از مشکلات حل شده در کلاسهای شیمی فیزیک است پس پوشش این ارتباط تعجب آور نیست. تفاوت در نتیجه بدست آمده بین مطالعه نیکل هانس و فرانسیسکو تغریباً یک توالی از چگونگی توانایی و قابلیت در ریاضیات و تعداد دوره های ریاضی است که در 2 مطالعه ارزیابی می شود. تحقیق ما پیشنهاد می کند که مهارتهای مطالعه و انگیزه دانشجو موفقیت دانشجو را در شیمی فیزیک تحت تأثیر قرار می دهد. نمره تکلیف و عملیات شیمی ، که مشخصه مهارت مطالعه و انگیزه دانشجو است بصورت مثبت با موفقیت در شیمی فیزیک مرتبط است. پس مطالعات نشان می دهند که فرمت آزمایش بمنظور موفقیت دانشجو مهم است. زمانیکه آزمایشات در فرمت و از بین بردن مشکلات تکلیفی مشابه هستند ، عملکرد دانشجویی که بر روی آنها اعمال می شود.

یادگیری دانشجو بطور موثر بوسیله آزمایشاتی اندازه گیری می شوند که در فرمت کردن مشابه هستند سئوالاتی که دانشجو تجربه می کند. با پرداختن به این تحقیق ، ما قادر به جمع آوری شواهدی در تأثیر بر روی موفقیت کسب شده در شیمی فیزیک هستیم. توصیه های ویژه در کسب عواملی ایجاد می شوند که بطور مثبت عملکرد دانشجویی را تحت تأثیر قرار می دهند پس یادگیری دانشجو در سطوح بالای دوره بهبود بخشیده می شود.

قدردانی

ما از متیو J ال رور بخاطر ایجاد آگاهی مفید در نتیجه گیری از این مطالعه متشکریم. تشکرات H.E.R از مرکز بل من بمنظور تقدیم جایزه دانشمند بک من و تشکرات P.F.W مرکز علوم که بمنظور تجهیزات کامپیوتری CHE - 9157713 را اهدا کرد.

 

دقت کنید

1- بعد از ارائه این مقاله ، مطالعه دیگری از پیش بینی موفقیت شیمی فیزیکی بوسیله درک مدارک منتشر شد (17). این درجه و گرایش شیمی و فیزیک مرتبط با نمرات قبلی فیزیک ، ریاضی و شیمی است همانطور که در دوره قبل گزارش شد. آنالیز آنان زمینه ای را حمایت می کند که موفقیت قبلی در کورس ریاضی بطور مثبت نمرات شیمی فیزیک را تحت تأثیر قرار می دهد. آنان دریافتند که موفقیت قبلی در شیمی و فیزیک بطور مثبت مرتبط با موفقیت در شیمی فیزیک است ، درحالیکه تکرار کورسهای پیش نیاز بطور منفی با موفقیت در شیمی و فیزیک مرتبط است.

 http://daneshyaran.4kia.ir/ 

  انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 337

دیدگاه های کاربران (0)

کامل ترین وبه روز ترین سایت ایرانی راهنمایی برای تحقیقات دانش آموزی و دانشجویی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما