بزرگ ترین، بروز ترین، و جامع ترین سایت دانشجویی با ما همراه باشید. این سایت دارای نشانه اعتماد می باشد.

نمونه قولنامه ، مبایعه نام ، اجاره نامه املاک و خودرو

نرم افزار

نظرسنجی سایت

کدام بخش از سایت مورد استفاده شما قرار گرفت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 179
  • بازدید دیروز : 130
  • بازدید کل : 716870

تعریف کامپیوتر(دانش یاران)


تعریف


طبق تعریف کنونیفرهنگ لغت انگلیسی آکسفوردکامپیوترابزاریبرای انجاممحاسباتیا عملیات های کنترلی قابل بیان بهصورت جملاتعددییامنطقیمی باشد. با وجود درستی، این تعریف وتعاریفی که در دیگر فرهنگ های لغت یافت می شود آنقدر عام هستند که هیچ تمایزی بینگونه های مختلف قدیمی، کنونی و بالقوه ی آینده قرار نمی دهند. سئوالات پر مفهوم ترمی توانند این ها باشند: انواع مختلف کامپیوتر کدام می باشد؟ یا ویژگی ها و قابلیتهای متمایز کننده ی کامپیوترهایعصر حاضرچیست؟

ریشه یابی


معنای کلمه کامپیوتر تغییر کرده اما همواره عقب تر ازقابلیت های ماشین های امروزی بوده است. این کلمه در اصل، برای توصیف شخصی کهمحاسبات ریاضی را انجام می داده بکار می رفته و این مورد استفاده هنوز معتبراست. فرهنگ لغت انگلیسی آکسفوردسال1897مرا به عنوان اولین سالی که این کلمهبه یک ماشین محاسبه گر مکانیکی اطلاق شد ثبت کرده است. تا سال1946ماز طرف فرهنگ لغت انگلیسی آکسفوردچندین مشخصه برای تمیز دادن گونه های مختلف ماشین ها ارائه شد. از جمله این مشخصههاآنالوگ،دیجیتالوالکترونیکیبودن می باشد. به هر حال طبقمتون بدست آمده این کلمه ها قبل از سال 1946 مورد استفاده قرار می گرفته اند.

سرعت نمایی توسعه کامپیوتر


پیچیدگی دسته بندی گونه های مختلفکامپیوتر بارشد نماییظرفیت محاسبه ترکیب شده است. بهطور تقریبی ظرفیت محاسباتی ماشین های محاسبه (دستورالعمل های اجرا شده در هر ثانیهبه ازای هر 1000 دلار هزینه) از سال1900هر 18 تا 24 ماه دو برابر شده است. اولبارGordon E. Mooreاز اعضاءاینتل، این ویژگی توسعه کامپیوتر را در سال1965مارائه دادقانون مور. رشد نمایی ظرفیت توسط تکامل سریعتکنیک های مهندسی ساخت کامپیوتر تقویت می شده است. همزمان با این افزایش ظرفیت بهازاء هر واحد هزینه به طرز چشمگیری کوچک شده است. اولینکامپیوترهای الکترونیکیاز جملهانیاک (که در سال1945ممعرفی شد)، دستگاه های غول پیکریبودند که چندین تن وزن داشتند فضای زیادی را اشغال می کردند و برای کار کردن بهاپراتورهای بسیاری نیاز داشتند. این کامپیوترها آنقدر گران بودند که فقط دولت ها وموسسه های تحقیقاتی بزرگ از عهده ی خرید آن برمی آمدند و آنقدر عجیب و غریب به نظرمی آمدند که تصور می شد تعداد کمی از آنها برای ارضای تمامی تقاضاهای جهان کافیباشد. در مقایسه کامپیوترهای جدید اوج شکوه و زیباییاند: پرقدرت تر، ارزان تر،کوچکتر، و در دسترس تر.

دسته بندی کامپیوترها


برای تعریف یک کامپیوتر لازم است روشی برایدسته بندی ماشین های محاسبه گر بیابیم. بخش های بعد چند معیار و مشخصه برای دستهبندی کامپیوترها ارائه می دهد. برای دادن تعریفی نامبهم از یک ماشین فرضی باید ازترکیب این مشخصه ها استفاده کرد.

دسته بندی براساس استفاده های مورد نیاز


ساده ترین معیار دستهبندی ماشین های محاسبه، موارد استفاده آنها است. این مشخصه توسط سازندگان کامپیوتر،برای توصیف محصول خود، و استفاده کنندگان کامپیوتر برای توصیف ماشینی که با آنتعامل دارند مورد استفاده قرارمی گیرد. برای مثال:


ماهیتعامیانهاین دسته بندی آنرا بهابهاممی کشاند. این دسته فقط ماشین هایکنونی و در دسترس را شامل می شود. سرعت زیاد توسعه کامپیوتر باعث پیدا شدنکاربردهای تازه و در نتیجه منسوخ شدن تعاریف کنونی می شود. بسیاری از کامپیوترهاییکه دیگر مورد استفاده نیستند، از جملهتحلیل گر تفاضلیمعمولاً در این لیست هاقرار نمی گیرند. برای تعریف واضح کلمه کامپیوتر به معیارهای دیگری نیازمندیم.

دسته بندی براساس تکنولوژی اجرای برنامه


یک مشخصه نامبهم تر برایدسته بندی ماشین های محاسبه فن آوری اجرای برنامه آنها است. کامپیوترهای اولیهکاملاً مکانیکی بودند. در دهه ی1930ماولین کامپیوترهای تمامالکترونیک ازسوپاپ های ترمیونیساخته شد. دردهه 1950و1960سوپاپ ها جای خود را بهترانزیستورهاداد و در اواخردهه 1960و اوایلدهه1970مدار مجتمع های نیمه هادی (تراشه هایسیلکونی) مورد استفاده قرار گرفته و از آن زمان محور اصلی فن آوری محاسبه شدند.

این توصیف فن آوری اجرا جامع نیست و تنها جریان اصلی توسعه را نقل می کند. از لحاظ تاریخی بسیار فن آوری ها کشف و منسوخ شده است. برای مثال، با استفاده ازجریان آب از میان کانال های جمع شده مدل های اقتصادی ساخته شد. بین سالهای1903تا1909 Percy E. Ludgate طرحی از یک ماشین بافندگیتحلیلی برنامه پذیر ارائه داد که در آن متغیرها از طریقماکوها منتقل می شوند.

تلاش ها برایساختکامپیوترهای نوریکه به جای جریان برق ازنور استفاده می کند همچنان ادامه دارد و احتمال امکان استفاده ازDNAبرای محاسبه مورد مطالعه قرار گرفتهاست. یکی از عرصه های تحقیقاتی جدید که می تواند منجر به ساخت کامپیوترهایی باتوانایی های جدید و چشمگیر شود، محاسبهکوانتومیاست که هنوز مراحل آزمایشی اولیهرا سپری می کند. برای دسته بندی کامپیوترهای به استثناءکامپیوترهای کوانتومیتکنولوژی اجرای برنامهبه اندازه ویژگی های طرح کامپیوتر اهمیت ندارد.

دسته بندی بر اساس ویژگی های طرح


کامپیوترهای جدید بسیاری ازویژگی های طراحی که طی سال های طولانی توسط سازندگان مختلف به دست آمده را داراهستند. این ویژگی ها اغلب از تکنولوژی اجرای برنامه مسقل هستند. کامپیوترهای جدیدقدرت و قابلیت های خود را از تعامل این ویژگی ها بدست آورده اند. چند نمونه ازمهمترین ویژگی های طرح کامپیوتر در زیر آمده است.

دیجیتال در برابر آنالوگ


اساسی ترین بخش طراحی کامپیوتر تعییندیجیتالییاآنالوگبودن آن است. کامپیوترهای دیجیتالیمقادیر نمادی یا عددی گسسته وکامپیوترهای آنالوگسیگنال های اطلاعاتیپیوسته را پردازش می کنند. کامپیوترهای دیجیتالی ازدهه 1940رایج شدند هرچند هنوز ازکامپیوترهای آنالوگ برای اهداف خاصی مثلرباتیکو کنترلسیکلوتروناستفاده می شود. دیگر دستاوردها،مثلکامپیوترهای پالسیوکامپیوترهای کوانتومیمحتمل اند اما یا برایاهداف خاص مورد استفاده قرار می گیرند یا هنوز مراحل آزمایشی را می گذرانند.

سیستم دودویی در برابر ده دهی


یک از دستاوردهای مهم درکامپیوترهای دیجیتالی معرفیسیستم عددی دودوییبه عنوانسیستم عددیدرونی کامپیوتر بود. این طرحضرورت استفاده از مکانیسم های پیچیده انتقال اعداد برای کامپیوترهای مبتنی بر دیگرسیستم های عددی از جملهده دهیرا از بین برد به کارگیری سیستمدودویی منجر به ارائه ی طرح های ساده ای برای انجام توابع ریاضی وعملیات های منطقیشد.

برنامه پذیری


امکانبرنامه ریزییک کامپیوتر - دادن دستوراتی بهآن برای اجرا - بدون دستکاری فیزیکی آن یکی از ویژگی های اساسی طراحی بیشترکامپیوترها است. این ویژگی، با ساخت ماشین هایی که می توانستبه طور پویاجریان اجرای برنامه را کنترلکند به شدت توسعه یافت. ای ویژگی کامپیوترها را قادر ساخت تا ترتیب اجرای دستوراترا بسته به اطلاعات بدست آمده از برنامه ی در حال اجرا، کنترل کند. این دستاوردبزرگ با معرفی ریاضیات دودویی که می شد برای نمایشعملیات های منطقیمختلف از آن استفاده کرد،به طرز چشمگیری ساده شد.

ذخیره سازی


در حین انجام محاسبات اغلب ضروری است مقادیر واسطهبرای محاسبات بعدی ذخیره شوند. کارآیی اکثر کامپیوترها تا حد زیادی وابسته به سرعتخواندن و یا نوشتن مقادیر بهحافظه و نیز ظرفیت کلی حافظه است. در اصل ازحافظه فقط برای ذخیره مقادیر واسطه استفاده می شد اما دردهه 1940فرضیه ذخیره خود برنامه در حافظهارائه شد. این دستاورد منجر به ساخت اولین کامپیوترهای برنامه دار از نوع امروزیشد.

دسته بندی بر اساس قابلیت ها


شاید بهترین راه دسته بندی گونه هایمختلف ماشین های محاسبه، بر اساس قابلیت های ذاتی آن باشد و نه موارد استفاده،تکنولوژی اجرا و ویژگی های طرح آن.

کامپیوترها بر اساس قابلیت و توانایی،به سه دسته تقسیم می شوند: دستگاه های تک منظوره که فقط یک کار را می توانند انجامدهند ( مثل87 BC Antikythera mechanism و پیشگویی کنندهجزر و مد (Tide Predictor)) Lord Kelvin 1876، دستگاه های چند منظوره که تعدادمحدودی کار را انجام می داد (مثلموتور تفاضلی شماره یکCharles Babbage 1832 وتحلیل گر تفاضلیVannevar Bush 1932 و دستگاه های همه منظوره از نوعامروزی. از نظر تاریخی کلمه کامپیوتر به هر سه نوع این ماشین اطلاق می شده امااستفاده عامیانه معمولاً آنرا به ماشین های همه منظوره محدود می کند.

  انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 261

دیدگاه های کاربران (0)

کامل ترین وبه روز ترین سایت ایرانی راهنمایی برای تحقیقات دانش آموزی و دانشجویی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما