بزرگ ترین، بروز ترین، و جامع ترین سایت دانشجویی با ما همراه باشید. این سایت دارای نشانه اعتماد می باشد.

نمونه قولنامه ، مبایعه نام ، اجاره نامه املاک و خودرو

نرم افزار

نظرسنجی سایت

کدام بخش از سایت مورد استفاده شما قرار گرفت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 288
  • بازدید دیروز : 199
  • بازدید کل : 726138

آغاز امامت امام زمان (ع)(دانش یاران)


آغاز امامت امام زمان (ع):

یکی ازمسائلی که میتوان از طریق آن وجود مقدس امام زمان (عج) را به اثبات رساند ماجرای شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری (ع)واتفاقات همراه آن است

همانطور که میدانیم و از روایت ها و حکایت های تاریخی به روشنی به دست می آید, سال ها پیش از آن که هشتم ربیع الاول سال260 هجری فرا رسد, پیشوایان معصوم و به ویژه واپسین فرستاده خداوند, پیامبر خاتم,(ص) امامت آخرین حجّت الهی, حضرت مهدی(عج) را نوید داده بودند. با شهادت یازدهمین پیشوای شیعیان در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری

در حالی که بیش از پنج بهار از عمر آخرین ذخیره الهی سپری نشده بود, فصل بهره مندی انسان ها از امام ظاهر به پایان رسید. و در پی آن دورانی بسیار مهّم در زندگی پیروان اهل بیت پیش آمد. این دوران هم زمان با دو رخ داد مهمّ آغاز شد نخست: رسیدن آخرین حجّت الهی به مقام امامت؛ دیگر: قرار گرفتن آن حضرت در پرده پنهان زیستی. اگر چه برگزیدگانی از شیعه برای این مرحله آمادگی کامل داشتند, اما می بایست هر دو رخداد (امامت و غیبت(، برای عموم شیعیان به اثبات برسد, چرا که حضرت مهدی(عج) نخستین روز امامت را در حالی آغاز کرد, که جز افرادی اندک، ـ که پیش از آن، در دوره امام عسکری(ع) ایشان را دیده بودند

کسی او را ندیده بوداو باید حاضر میشد وامامت خود را به اثبات میرساند اما چگونه؟!!آیا کسی حرف کودکی 5 ساله راقبول دارد ؟

پیشتر امام حسن عسکری (ع) این روز را پیش بینی کرده بود وتدابیری برای آن اندیشیده بود: مثلا طبق گفته تاریخ امام حسن عسکری (ع) قبل از شهادت خود سه نشانه وعلامت را برای یار دیرینه خود ابوالادیان بیان میکند که هرکس هنگام شهادتش آن نشانه ها را داشته باشد او امام وجانشین وی خواهد بودآن سه نشانه از این قرار بودند:

1- کسی که بر پیکر امام نماز بخواند

2- کسی که جواب نامه ها را از ابوالادیان طلب کند

3- کسی که از اموال وهمیان خبر دهد

يکی از موضوعاتی که پیرامون وجود حضرت مهدی علیه السلام مطرح است، مساله چگونگی غیبت آن حضرت می باشد; بدین معنا که آیا دیده نشدن آن حضرت همان ناپیدایی و غیبت جسمی است، یا به معنای ناشناسی و غیبت معرفتی می باشد؟

با امام غايب و حل مشکلات آنها بوسيله حضرت مهدی ( ع ) بودند .

 

انواع غيبت

الف: غيبت معرفتي

همان غيبت شخصيتي و حقوقي است كه امام زمان(عج) از ديد معرفتي ما مخفي است؛ يعني آن حضرت به طور عادي زندگي مي كند و مردم كوچه و بازار او را ملاقات كرده و با او معاشرت مي كنند ولي معرفت به اينكه، اين شخص امام زمان(عج) است، ندارند. امام صادق(ع) فرمودند: «چگونه اين امت انكار مي كند كه خداوند عز وجل با حجت خويش همان كند كه با يوسف(ع) كرد كه امام آنان در بازارهايشان راه برود و بر فرش هايشان قدم بگذارد، اما او را نشناسند تا آن زمان كه خداوند به ظهور او اجازه فرمايد.»

 

ب: غيبت جسماني

همان غيبت شخصي و حقيقي است. بر اين اساس امام زمان(عج) از ديد ظاهري مردم مخفي و ناپيدا مي باشد. غيبت جسماني به دو صورت قابل تصور است:

1- نامرئي بودن

به اين معنا كه حضرت به جاهاي مختلف سير و سفر كرده و به احوالات و رفتار شيعيان نظارت مي كنند و آنها را مورد عنايت خود قرار مي دهند، ولي هيچ كس وجود حضرت را با چشمان ظاهري نمي بيند، چنانچه حضرت خضر(ع) چنين است.

امام رضا(ع) فرمودند: «خضر(ع) از آب حيات نوشيد؛ از اين جهت زنده ماند و تا نفخ صور نخواهد مرد، او به نزد ما مي آيد و سلام مي دهد، ما صداي او را مي شنويم، ليكن بدنش را نمي بينيم و در هر جا كه نامش ذكر شود حاضر است.»

اين نوع اختفا با اختفا به صورت ناشناس بودن، فرق دارد، زيرا اين امر نياز به اعجاز دارد. نكته ديگر اينكه نامرئي بودن حضرت به اراده و تصميم خود ايشان بستگي دارد، در مواقعي كه نياز به ظهور و پيدايي است تا شيعيان خاص و محبين خود را مورد لطف قرار دهد، ظهور پيدا كرده و مشكلات آنها را برطرف مي كند.

2 - تصرف در چشمان مردم

در اين مورد نيز نياز به اعجاز و قدرت الهي است تا در حين حضور و ظهور امام زمان(عج) در ميان مردم و حضور و ظهورشان در اجتماعات و تجمعات، ديده نشود. در قرآن كريم و روايات به مواردي اشاره شده است كه با معجزه الهي، افرادي نمي توانستند يك موجود قابل ديدن را ببينند. مثل:

«وجعلنا من بين ايديهم سدا و من خلفهم سدا فاغشيناهم فهم لايبصرون؛ ما در جلو و پشت سر آنان سدي قرار داديم و آنان را پوشانديم؛ چندان كه هيچ نمي بينند.»

مفسران از عبدالله بن مسعود نقل كرده اند كه قريش كنار در خانه رسول اكرم(ص) جمع شدند، آن حضرت از منزل بيرون آمد و بر سر آنان خاك پاشيد و آنان حضرتش را نمي ديدند.

اما تا موقعي كه مخفي شدن از طريق عادي و طبيعي ممكن باشد، معجزه سهمي در پنهان شدن حضرت مهدي(عج) ندارد، ولي با توجه به بعد زماني قادر نيستيم مقتضيات مكاني و زماني موجود در هر برخوردي را بشناسيم و بدانيم كه آيا براي حضرت مهدي(عج) در آن شرايط امكان اختفاء به صورت طبيعي وجود داشته يا اينكه پنهان شدن اعجازي براي ايشان ضروري بوده است.

سایت: www.daneshyaran.4kia.ir

  انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 529

دیدگاه های کاربران (0)

کامل ترین وبه روز ترین سایت ایرانی راهنمایی برای تحقیقات دانش آموزی و دانشجویی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما