بزرگ ترین، بروز ترین، و جامع ترین سایت دانشجویی با ما همراه باشید. این سایت دارای نشانه اعتماد می باشد.

نمونه قولنامه ، مبایعه نام ، اجاره نامه املاک و خودرو

نرم افزار

نظرسنجی سایت

کدام بخش از سایت مورد استفاده شما قرار گرفت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 138
  • بازدید دیروز : 421
  • بازدید کل : 729863
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید

دانلود نرم افزار JetAudio برای کامپیوتر (دانش یاران)


دانلود نرم افزار JetAudio برای کامپیوتر (دانش یاران)

 

جهت دانلود نرم افزار بر روی لینک زیر کلیک نمایید!

 http://uupload.ir/view/r5t_jetaudio_8.1_plus.zip/ 

 http://uupload.ir/view/r5t_jetaudio_8.1_plus.zip/ 

منبع: سایت

www.daneshyaran.4kia.ir 

دانلود آهنگ ندیدم شهی در دل آرایی تو .. از علی فانی (دانش یاران)


دانلود آهنگ ندیدم شهی در دل آرایی تو .. از علی فانی (دانش یاران)

 

جهت دانلود  لطفا بر روی یکی از لینک های زیر کلیک کنید!

 http://uupload.ir/view/qn9h_ندیدم_شهی_در_دل_آرایی_تو.mp3/ 

 http://uupload.ir/view/qn9h_ندیدم_شهی_در_دل_آرایی_تو.mp3/ 

منبع: سایت

daneshyaran.4kia.ir

 

آهنگ منو دریاب آقا از سید مجید بنی فاطمه (دانش یاران)


آهنگ منو دریاب آقا از سید مجید بنی فاطمه (دانش یاران)

جهت دانلود مداحی بر روی لینک زیر کلیک نمایید!

http://uupload.ir/view/1c4p_منودریاب_ارباب....mp3/ 

http://uupload.ir/view/1c4p_منودریاب_ارباب....mp3/ 

منبع: سایت

daneshyaran.4kia.ir

 

دانلود صوتی مداحی تکفیریا زهی خیال باطل از حاج کاظم اکبری (دانش یاران)


دانلود صوتی مداحی تکفیریا زهی خیال باطل از حاج کاظم اکبری (دانش یاران)

 

جهت دانلود مداحی بر روی لینک زیر کلیک نمایید!

http://uupload.ir/view/tyb1_kazem_akbari-takfiriha_zehi_khiyal_batel_1-www.baradmusic.ir.mp3/ 

http://uupload.ir/view/tyb1_kazem_akbari-takfiriha_zehi_khiyal_batel_1-www.baradmusic.ir.mp3/ 

منبع: سایت 

daneshyaran.4kia.ir

 

دانلود صوتی مداحی قدم قدم با یه علم ...از حمید علیمی (دانش یاران)


دانلود صوتی مداحی قدم قدم با یه علم ...از حمید علیمی (دانش یاران)

 

جهت دانلود مداحی بر روی لینک زیر کلیک نمایید!

 

http://uupload.ir/view/llb8_qadam_qadam_(upmusic).mp3/ 

http://uupload.ir/view/llb8_qadam_qadam_(upmusic).mp3/ 

 

منبع : سایت

daneshyaran.4kia.ir

 

دانلود مداحی رفیق من سربازه از کربلایی امیر برومند (دانش یاران)


دانلود مداحی رفیق من سربازه از کربلایی امیر برومند (دانش یاران)

 

جهت دانلود مداحی بر روی لینک زیر کلیک نمایید!

http://uupload.ir/view/p0qi_کربلایی_امیر_برومند_هفتگی_14_آذر_97_-_شور_-_رفیق_من_سربازه-1544424417.mp3/ 

http://uupload.ir/view/p0qi_کربلایی_امیر_برومند_هفتگی_14_آذر_97_-_شور_-_رفیق_من_سربازه-1544424417.mp3/ 

منبع: سایت

 

daneshyaran.4kia.ir

 

 

 

 

دانلود صوتی سرود آقازاده پرطرفدار ترین سرود سال (دانش یاران)


دانلود صوتی سرود آقازاده پرطرفدار ترین سرود سال (دانش یاران)

جهت دانلود سرود بر روی لینک زیر کلیک نمایید!

http://uupload.ir/view/pzkr_سرود_آقازاده.mp3/ 

http://uupload.ir/view/pzkr_سرود_آقازاده.mp3/ 

 

منبع :سایت

 

daneshyaran.4kia.ir 

 

 

 

 

دانلود طرح لایه باز کارت ویزیت رایگان بیمه ایران (1)(دانش یاران)


دانلود طرح لایه باز نمایندگی بیمه ایران

 

در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکل در خرید می توانید با شماره پشتیبانی که در پایین سایت گذاشته شده است تماس حاصل فرمایید!

توجه داشته باشید بعد از اتمام عملیات دانلود فایل به صورت فایل زیپ می باشد و می توانید به راحتی آن را از فشرده سازی خارج نموده و مورد استفاده قرار دهید!

با تشکر از اعتماد شما

 

جهت دانلود فایل بر روی لینک زیر کلیک نمایید!

http://uupload.ir/view/kqwg_1.zip/ 

دانلود تحقیق ارکان نماز به صورت فایل ورد آماده ( دانش یاران)


اركان نماز

 

نماز داراي اجزاء و قسمتهاي مختلفي است كه به جا آوردن بعضي از اين قسمتها، مثل ركوع واجب و به جا آوردن برخي ديگر، مثل قنوت مستحب است .

اموري كه انجام آن در نماز واجب و لازم است خود بر دو قسم است ; بعضي از آنها ركن بوده و برخي ديگر جزء اركان نمي باشد.

"اركان" به واجباتي از نماز گويند كه اگر از روي عمد يا اشتباه، اضافه يا ترك شوند، نماز باطل مي‎گردد و عبارتند از:

1 - نيت

"نيت" عبارت است از تصميم بر انجام كار و اين كه انسان بداند چه كاري را مي‎خواهد انجام دهد ولي لازم نيست انسان نيت را بر زبان جاري نمايد.

نمازگزار بايد نماز را به قصد نزديك شدن به خداوند متعال و انجام فرمان او به جا آورد و اگر انگيزه اي غير از خدا در كار او باشد مثلا براي نشان دادن به مردم نماز بخواند نمازش باطل است، بلكه اگر فقط قسمتي از نماز را براي غير خدا به جا آورد باز نمازش باطل است .

س : آيا مشخص كردن تعداد ركعتهاي نماز در هنگام نيت لازم است به اين كه مثلا بگويد: دو ركعت نماز صبح براي نزديك شدن به خدا به جا مي‎آورم يا لازم نيست ؟

ج : لازم نيست، ولي بايد نمازگزار متوجه باشد نمازي را كه مي‎خواهد به جا آورد نماز ظهر است يا عصر، نماز قضا است يا اداء و همچنين بايد مشخص نمايد نماز واجب شبانه روزي است يا نماز نافله و مستحبي .

2 - قيام

"قيام" يعني راست ايستادن و پرهيز از خم شدن، قيام هنگام گفتن تكبيرة الاحرام و همچنين قيام پيش از رفتن به ركوع كه آن را "قيام متصل به ركوع" مي‎نامند جزء اركان نماز است، ولي قيام موقع خواندن حمد و سوره و قيام پس از برخاستن از ركوع اگرچه امري واجب است اما ركن نيست و به همين جهت اگر از روي فراموشي ترك شود نماز صحيح است .

 

چند مسأله

1 - بايد نمازگزار پيش از گفتن تكبيرة الاحرام و پس از آن مقداري راست بايستد تا يقين نمايد كه در حال ايستادن تكبير گفته است .

2 - بنابر احتياط واجب بدن نمازگزار در هنگام قيام بايد آرام بوده و از تكيه كردن به ديوار يا عصا و هر چيز ديگر خودداري نمايد مگر در هنگام ناچاري كه تكيه دادن مانعي ندارد.

3 - احتياط واجب آن است كه در موقع ايستادن هر دو پا روي زمين قرار گيرد. ولي انداختن سنگيني بدن به طور مساوي روي دو پا لازم نبوده و امري مستحب مي‎باشد و همچنين مستحب است در حال قيام نمازگزار شانه ها را پايين انداخته دستها را بر روي رانها گذاشته، انگشتان دست را به هم چسبانده، جاي سجده را نگاه كرده و نماز را با حالت خضوع و خشوع به جاي آورد و احتياط مستحب آن است كه دستها و انگشتها را در هنگام قيام حركت ندهد.

4 - اگر نمازگزار مي‎خواهد در حال نماز كمي جلو يا عقب برود يا كمي بدن را به سمت راست يا چپ حركت دهد، بنابر احتياط واجب بايد در حال حركت چيزي نخواند و وقتي بدن آرام گرفت به خواندن نماز ادامه دهد.

س : اگر نمازگزار در بين نماز از هرگونه ايستادن عاجز شود چه بايد انجام دهد؟

ج : بايد بنشيند و اگر از نشستن هم عاجز شود بايد به صورتي كه قبلا گفته شد بخوابد، ولي بايد توجه نمايد تا بدنش آرام نگرفته چيزي از نماز را نخواند.

 

3 - تكبيرة الاحرام

"الله اكبر" در آغاز هر نماز را "تكبيرة الاحرام" گويند كه بايد دو كلمه "الله" و "اكبر" و نيز حروف آن پشت سر هم گفته شود.

س : آيا بالا بردن دستها تا برابر گوش يا برابر صورت هنگام تكبيرة الاحرام و ديگر تكبيرهاي نماز واجب است ؟

ج : خير، بلكه بالابردن دستها امري مستحب مي‎باشد.

س : انسان لال و فردي كه به واسطه بيماري نمي تواند تكبيرة الاحرام را درست بگويد چه بايد بكند؟

ج : هر طور كه مي‎تواند بايد بگويد و اگر به طور كلي توان گفتن آن را ندارد بايد آن را از قلب خود گذرانده و براي تكبير با انگشت اشاره نموده و اگر مي‎تواند زبان را هم حركت دهد.

 

4 - ركوع

نمازگزار بايد در هر ركعت پس از حمد و سوره و همچنين پس از خواندن تسبيحات اربعه به قصد ركوع به اندازه اي به طرف جلو خم شود كه كف دستهايش به سر زانوها برسد و بنابر احتياط دستها را به زانوها بگذارد.

س : كسي كه دست يا زانوي او با ديگران فرق دارد; مثلا دستهايش كوچكتر از ديگران است به چه اندازه اي براي ركوع بايد خم شود؟

ج : بايد به اندازه اي كه ديگران براي ركوع خم مي‎شوند خم شود.

س : اگر نمازگزار ركوع را فراموش نمايد و قبل از رسيدن به سجده يادش بيايد تكليف وي چيست؟

ج : بايد صاف بايستد و بعد به ركوع رود و اگر از زمين به حالت خميدگي به ركوع برگردد نمازش باطل است .

س : رعايت چه اموري در ركوع براي نمازگزار مستحب است ؟

ج : در ركوع پشت را صاف نگه داشته و گردن را كشيده و مساوي پشت نگه دارد و همچنين بين دو قدم را نگاه كرده و پيش از گفتن ذكر ركوع يا بعد از آن صلوات فرستد. و همچنين مستحب است زنها دستها را از زانوها بالاتر قرار دهند. و براي مردها مستحب است كه زانوها را به عقب دهند ولي زنان چنين كاري را نكنند.

 

5 - سجود

نمازگزار بايد در هر ركعت نمازهاي واجب و مستحب بعد از ركوع دو "سجده" نمايد. به اين صورت كه پيشاني، كف دو دست، سر دو زانو و انگشت بزرگ پاها را بر زمين قرار دهد.

س : سجده كردن براي غير خداوند متعال چه حكمي دارد؟

ج : حرام مي‎باشد و اگر كسي مقابل قبر پيامبراكرم (ص) يا امامان (ع) پيشاني را بر زمين گذارد در صورتي اشكال ندارد كه فقط براي خدا و شكرگزاري از او باشد.

س : اگر نمازگزار در يك ركعت نماز هر دو سجده را به جاي نياورد نمازش چگونه است ؟

ج : چون دو سجده با همديگر يك ركن حساب مي‎شوند، پس اگر نمازگزار در يك ركعت نماز واجب از روي عمد يا فراموشي هر دو سجده را ترك نمايد يا دو سجده ديگر اضافه نمايد نمازش باطل است .

س : اگر يك سجده را به جا نياورد چطور؟

ج : اگر از روي عمد بوده نماز باطل است و اگر از روي فراموشي آن را به جا نياورد و پيش از رسيدن به ركوع ركعت بعد يادش بيايد، بايد برگردد و آن را به جا آورد و دوباره آنچه را خوانده بخواند و بنابر احتياط براي هر يك از ايستادن بي مورد و ذكر بيجا دو سجده سهو به جا آورد و اگر بعد از رفتن به ركوع ركعت بعد يادش بيايد كه يك سجده را فراموش كرده نماز را تمام كرده و بعد از نماز قضاي سجده فراموش شده را به جا آورد و بنابر احتياط واجب دو سجده سهو نيز به جا آورد.

س : اگر هنگام سجده نمودن پيشاني بي اختيار از جاي سجده بلند شود تكليف انسان چيست ؟

ج : چنانچه ممكن است نبايد دوباره پيشاني را به جاي سجده بگذارد، چه ذكر سجده را گفته باشد يا خير. و اگر نتواند سر را نگه دارد و پيشاني بي اختيار به جاي سجده برسد روي هم يك سجده حساب شده و در صورتي كه ذكر سجده را نگفته باشد بايد به قصد نزديك شدن به خداوند و بدون نيت واجب يا مستحب ذكر را بگويد.

س : اگر موقعي كه ذكر سجده را مي‎گويد يكي از هفت عضو گفته شده را از زمين بردارد چه حكمي دارد؟

ج : اگر عمدا در موقعي كه مشغول گفتن ذكر است يكي از هفت عضو را از زمين بردارد نماز باطل مي‎شود و در صورتي كه مشغول گفتن ذكر نيست اگر به جز پيشاني جاهاي ديگر را از زمين بردارد و دوباره بگذارد اشكال ندارد.

و اگر از روي اشتباه پيش از تمام شدن ذكر سجده پيشاني را از زمين بردارد، نمي تواند آن را دوباره زمين بگذارد و بايد آن را يك سجده حساب نمايد، ولي چنانچه اعضاي ديگر غير از پيشاني را از روي اشتباه از زمين بردارد بايد دوباره آنها را به زمين گذاشته و ذكر را بگويد.

س : در سجده چه قسمتي از انگشت بزرگ پا بايد بر زمين قرار گيرد؟

ج : بنابر احتياط بايد سر دو انگشت بزرگ پا را بر زمين بگذارد و اگر روي دو انگشت بزرگ يا زير آنها و يا فقط انگشتان ديگر و يا روي پا را بر زمين گذارد و يا به واسطه بلند بودن ناخن سرشست به زمين نرسد نماز باطل است .

س : چنانچه نمازگزار مقداري از ذكر سجده را در هنگام رفتن و يا سربرداشتن از سجده بگويد نماز چطور است ؟

ج : اگر پيش از آن كه پيشاني به زمين برسد و بدن آرام گيرد از روي عمد ذكر سجده را بگويد يا پيش از تمام شدن ذكر سجده عمدا سر از سجده بردارد نمازش باطل است، اما اگر از روي اشتباه قبل از رسيدن به سجده ذكر را بگويد، بايد وقتي به سجده رفت و بدن آرام گرفت دوباره ذكر سجده را بگويد و اگر از روي اشتباه پيش از تمام شدن ذكر سر از سجده بردارد مانعي ندارد.

س : آيا نمازگزار پس از سربرداشتن از سجده اول بلافاصله مي‎تواند براي سجده دوم سر به زمين بگذارد؟

ج : خير، بلكه بايد وقتي سر از سجده اول برداشت مقداري بنشيند تا بدن آرام گيرد و دوباره به سجده برود و همچنين بنابر احتياط واجب در هر ركعت نماز كه تشهد ندارد نمازگزار بايد بعد از سجده دوم قدري بي حركت بنشيند و آنگاه براي ركعت بعد برخيزد.

 

مستحبات سجده

رعايت اموري براي سجده مستحب است كه برخي از آنها عبارتند از:

1 - موقعي كه مرد مي‎خواهد از ركوع به سجده برود ابتدا دستها را روي زمين قرار دهد و زن ابتدا زانوها را بر زمين قرار دهد.

2 - غير از پيشاني بيني را نيز بر چيزي كه سجده بر آن صحيح است بگذارد.

3 - در حال سجده انگشتان دست را به هم چسبانده و در برابر صورت بگذارد به طوري كه سر آنها رو به قبله باشد.

4 - سجده را طول دهد و در سجده صلوات بفرستد.

5 - در سجده دعا كند و از خدا حاجت بخواهد، ولي خواندن قرآن در سجده مكروه است .

 

 منبع: سایت دانش یاران فورکیا

www.daneshyaran.4kia.ir 

 

جهت دانلود فایل ورد آماده بر روی لینک دانلود زیر کلیک نماید!

http://uupload.ir/view/uo6n_اركان_نماز.doc/ 

دانلود تحقیق آماده آثار و برکات قیام امام حسین (ع)(دانش یاران)


آثار و برکات قیام امام حسین(ع)

فرهنگ ایثار و شهادت از مهمترین ارزش ها و آرمان های جامعه اسلامی می باشد. دردین مبین اسلام شهادت از ویژگی های خاصی برخوردار است

فرهنگ شهادت همواره در جامعه اسلامی جزء بهترین ، والاترین و آرمانی ترین درجات بوده و هست. عظمت مقام معنوی و روحانی شهدا بر هیچ کس پوشیده نیست.شهادت یعنی خط بطلان کشیدن بر تمام خواسته های مادی و نفسانی و لبیک گفتن به ندای حضرت اجل می باشد. همواره محاسبات عقلی جوابگوی معادلات انسانی نمی باشد و گاهی اوقات احساسات و عواطف ، غیرت و تعصب دینی ، جاودان طلبی و آرمان خواهی و . . . بر عقل غلبه می کند و زیباترین سرود حیات یعنی شهادت سروده می شود.شهادت یعنی آبیاری نهالی که بعد از تبدیل شدن به درخت ، سایه سار آن تا سالها موجب رشد و افتخار نسل های بعد خواهد بود . درخت عاشورا و انقلاب اسلامی ایران مصداق بارز این آبیاری می باشد که ثمره خون هزاران شهید می باشند. ائمه معصوم نیز به فرهنگ شهادت توجه زیادی داشته اند .حضرت علی(ع) فرموده است : « به خدا سوگند ،‌اگر عشق به مقام شهادت و لقای حق نبود ، اصلاً به جنگ با دشمن نمی پرداختم و از شما جدا می شدم .» در قاموش شهادت ، فرد زندگی خود را فدای هدفی مقدس می کند و خاطره و افسانه شدن و زندگی در ذهن و یاد مردم را به زندگی با خود مردم ترجیح می دهد. فرهنگ شهادت عبارت است از آگاهی ها ، باور ها ، آداب و اعتقادات و اعمالی که موجب وصول انسان به عالی ترین درجه کمال یعنی انتخاب آگاهانه مرگ در راه خدا می گردد.

شهادت در اسلام:

شهادت در دین اسلام بعد از ظهور این دین و به موازات تبلیغ آن آغاز شد. یعنی آغازی سراسر با غرور و افتخار و جانفشانی .در این فرایند آورنده دین حضرت محمد (ص) و تمامی نزدیکان ایشان در معرض بزرگترین خطر ها و تهدیدات بودند و بسیار ی از نزدیکان ایشان در همان سالهای اول تبلیغات شهید شدند. قیام عاشورا مهم‌ترین حادثه در تاریخ تشیع است، به طوری که صورت و سیرت شیعه را دگرگون کرد و به آن پشتوانه حماسی و عاطفی داد و تشیع را به مذهب حماسه و خون مبدل کرد.‌

فرهنگ عاشورا:

عاشورا، قبل از قیام مقدس حسینى(ع)، نام یک روز بود; اما امروز دیگر عاشورا نام یک مقطع زمانى

نیست، نام یک فرهنگ است. عاشورا امروز دیگر یک حادثه نیست، یک مکتب فکرى و یک نظام سیاسى و یک مجموعه فکرى، فرهنگى، اخلاقى، سیاسى و جهادى است.

عاشورا فریاد دفاع همیشگى از مظلومان و مستضعفان زمان و زمین و اعلام جهاد جاوید علیه کفر و نفاق و جهل و استثمار و قلدرى است. عاشورا دانشگاه عشق و عرفان و حماسه است. در این دانشگاه انسان مى‏آموزد که چگونه به خدا عشق ورزد، چگونه بدون سلاح بجنگد و چگونه در اوج غربت‏حماسه آزادى بسراید. عاشورا سمبل قیام در برابر ارتداد و ارتجاع مکتبى است; ارتجاع از اسلام ناب محمدى(ص) و بازگشت از عدالت علوى و تردید و توقف در اجراى قوانین قرآنى. عاشورا سد استوار حسینى(ع) براى جلوگیرى از یورش یاجوج و ماجوج غربى و شرقى به میهن بزرگ اسلامى است.

عظمت قیام امام حسین‏علیه‏السلام:

نهضت امام حسین‏علیه‏السلام نهضتى مقدس، متعالى و روحانى بود. پاکى، خلوص، بى‏اعتنایى به دنیا، برى بودن از اغراض شخصى و آز و جاه‏طلبى و خودخواهى از ویژگیهاى این قیام است. انقلاب آن حضرت درس قسط، عدالت، توحید، شرافت، ایثار و فداکارى به مردم داد.

فرزند پیامبرصلى الله علیه وآله با خون خویش درخت اسلام را که رو به خشکیدگى گذاشته بود، آبیارى کرد و در تاریکى ظلم و فساد بنى‏امیه درخششى بوجود آورد که آن محیط ظلمانى را نور و روشنایى بخشید و بزرگراه سعادت را نمایان کرد و ابرهاى تیره و تارى از آسمان بر جوامع اسلامى بلکه جوامع انسانى پراکنده شد و چهره اسلام را چنان که هست‏بر جهانیان آشکار ساخت

حسین‏بن على‏علیه‏السلام کسى است که تمام هستى و متعلقات خویش را با اخلاص در راه خدا که اصل و منشا تمام کمالات و تقدسهاست، فدا و فانى نموده است پس جاى شگفتى نیست که بگوییم تمام تقدسها و کمالات و جاودانگى به وجود فدا شده‏اش انتقال یافته است. و نیز بى‏جهت نیست که محبت و عشق به آن حضرت در دلهاى مؤمنان جایگزین شده به همان‏گونه که محبت و علاقه به خداوند در آن دلها جاى دارد. لذا از رسول اکرم‏صلى الله علیه وآله نقل شده است: «همانا براى شهادت حسین‏علیه‏السلام حرارتى وجود دارد که هیچ‏گاه سرد نمى‏شود. و نیز فرمود: «براى حسین‏علیه‏السلام در دلهاى مؤمنان محبتى است‏».

 منبع: سایت دانش یاران فورکیا

www.daneshyaran.4kia.ir 

 

جهت دانلود فایل آماده ورد  بر روی لینک زیر کلیک نمایید!

http://uupload.ir/view/6pi2_آثار_و_برکات_قیام_امام_حسین.doc/ 

تحقیق در مورد اشعه ایکس (دانش یاران)


مقدمه

اشعه ایکس خیلی سریع و بطور گسترده‌ای در افقهای حرفه پزشکی ظاهر شد بطوری که جنبه‌های مسلم و قطعی کاربرد آن منجر به ایجاد یک شغل جدید گردید. در آغاز اینکه چه کسی عکسهای اشعه ایکس را تهیه می‌کند خیلی روشن و واضح نبود. پزشکان ، متخصصان برق ، برق درمانها ، فیزیکدانها یا عکاسها.

برخی مانند توماس ادیسون معتقد بودند که اشعه ایکس و وسایل وابسته به آن بزودی در هر خانه‌ای وجود خواهد داشت. تشخیص پزشکی با ارسال عکسهای رادیوگرافیی که بیماران خود در منزل از امراض و جراحاتشان تهیه کرده بودند، به سمت تبدیل شدن به یک صنعت مکاتبه‌ای در حرکت بود.

آگهی دهندگان اولیه این رشته دقیقاً نمی‌دانستند که چه کسانی مشتری آنها خواهند بود، به همین دلیل وسیعترین و پرسودترین گستره مشتری را انتخاب کردند. اشعه‌های ایکس برای همه کاربرد دارند. خیلی از اولین آگاهیها بر سادگی ، کارآیی ، نتیجه گیری سریع در رادیوگرافی تأکید داشتند. از همان سالهای اول اینگونه فروش پر سود واقع شد. برای مثال، در سال 1898 در شهر نیویورک در جلسات کلوپ اشعه ایکس بچه‌های بروکلین و در بسیاری از شرکتهای عکاسی و الکتریکی کشف رونتگن در دکه‌های عکاسی سکه‌ای که دستگاهی « سرگرم کننده » بود دیده می‌شد: ( استخوانهای دستان خود را تنها با پنج سنت ببینید ).

دوره‌های کوتاه مدت عملی و تئوری آموزشی تضمین می‌کرد که آماتورها با روشی آسان به یک عکاس رادیوگرافی تبدیل شوند. هر دو گروه فیزیکدانها و آماتورها تجهیزات و لوازم مورد نیازشان را از شرکتهای یکسانی که آگهی هایشان به دفعات همراه با گواهینامه‌هایی که نشاندهنده موفقیت آمیز بودنِ تولیداتشان در تهیه راحت عکس رادیوگرافی بود تزئین می‌کردند. هدف تیتر تبلیغاتی سالهای 1890- «به قدری آسان که حتی یک بچه هم می‌تواند این کار را انجام دهد ». این بود که اختراع جدید را به عنوان یک وسیله قابل استفاده برای هر فرد در آورد. و بنا به دلایلی در همان روزها این عقیده بوجود آمد که هر کسی می‌تواند از این اشعه‌های جدید جذاب استفاده کند.

 

اشعه ایکس

تاریخچه

در سال 1895 ، درخشش کوتاه صفحه فسفرسانتی که در گوشه‌ای از آزمایشگاه نیمه تاریک بررسی اشعه کاتدیک قرار داشت، ذهن آماده و خلاق رنتگن که در آن زمان استاد فیزیک بود، متوجه پرتوهای تازه‌ای نمود که از حباب شیشه‌ای لامپهای کاتودیک بیرون زده و بی آنکه به چشم دیده شود به اطراف پراکنده می‌شوند. آن چه مایه شگفتی رنتگسن شده بود، نفوذ این پرتوها از دیواره شیشه‌ای لامپ به بیرون و تأثیر آن روی صفحه فاوئورسانت در گوشه‌ای نسبتا دور از لامپ در آزمایشگاه بود. رنتگن به بررسیهای خود درباره کشف تازه که آن پرتو ایکس نامید (بخاطر فروتنی) ، ادامه داد. بعدها این اشعه رنتگن نامیده شد.

 

طیف اشعه ایکس

اشعه تولید شده بوسیله لامپ اشعه ایکس یک طول موج ندارد. بلکه شامل گستره‌ای از طول موجهاست. پرتوهای ایکس بوسیله دو نوع فرایند تولید می‌شوند:

شتاب منفی الکترونها در موقع برخورد با انتهای ماده هدف پرتوهای ایکسی با طول موجهای متفاوت تولید می‌کند. این پرتو "سفید" یا نوار پیوسته فرکانسها در طیف اشعه ایکس را به عنوان تابش ترمزی می‌شناسند.

برخورد الکترون با اتم هدف موجب جابجایی الکترون مداری در اتم هدف و راندن آن به حالت پر انرژی‌تری می‌شود. این عمل را برانگیزش می‌نامند.

هنگامی که الکترون مداری پر انرژی به موقعیت مداری نخستین خود برمی‌گردد، رها شدن انرژی بصورت گسیل پرتوی با فرکانس خاصی خواهد بود. این پرتو شدت خیلی بیشتری نسبت به پرتو "سفید" زمینه خواهد داشت.

معمولا برای هر ماده هدف معینی بیش از یک طول موج اشعه ایکس وجود دارد. طول موج پرتو تولید شده بوسیله لامپ اشعه ایکس ، حد پایینی دارد که با ولتاژ لامپ نسبت عکس دارد. کمترین طول موج برحسب نانومتر (nm) از رابطه زیر بدست می‌آید. که در آن V ولتاژ لامپ می‌باشد.

λmin = 1239.5/V

پرتو حد پایینی طول موج طیف ، بیشترین اهمیت را در پرتو نگاری دارد. زیرا توانایی نفوذ آن بیشتر است.

 

مشخصه‌های بارز اشعه ایکس

بزرگی جریان لامپ بر پخش طول موج اشعه ایکس تولید شده تأثیر ندارد. اما بر روی شدت پرتو موثر است.

طول موج اشعه ایکس یا اشعه گاما بسیار مهم است. با کاهش طول موج ، نفوذپذیری پرتو به درون محیط افزایش می‌یابد. به بیان دیگر در مقایسه با پرتوی با طول موج بزرگتر ، پرتوی با طول موج بسیار کوتاه قادر به نفوذ به ماده معینی با ضخامت بیشتر و یا چگالی بیشتر خواهد بود. بنابراین ، اگر حداقل طول موج پرتو تولید شده با افزایش ولتاژ لامپ کاهش یابد، نفوذپذیری پرتو افزایش خواهد یافت.

 

بررسی کمی اشعه ایکس

پرتو ناشی از لامپ 200 کیلوولتی به درون فولادی به ضخامت حدود 25mm نفوذ می‌کند.

اگر ولتاژ لامپ به 1Mv افزایش یابد، پرتو به درون فولادی به ضخامت حدود 130mm نفوذ خواهد کرد.

حد بالای عملی برای لامپهای اشعه ایکس رایج در حدود 1000Kv است و این امر سبب تولید اشعه ایکس با کوتاهترین طول موج می شود. این پرتو انرژی فوتونی تقریبا برابر 1Mev دارد.

پرتو ایکس با انرژی فوتونی تا 30Mev را با استفاده از الکترونهای پرانرژی (الکترونهای سریع) بوجود آمده بوسیله مولد واندوگراف شتاب دهنده خطی یا چشمه بتاترون می‌توان تولید کرد.

 

نفوذ پذیری اشعه ایکس

نفوذ پذیری پرتوهای ایکس تولید شده از پرتوهای گاما کمتر بوده اما برای پرتوهای ایکس تولید شده در لامپهای اشعه ایکس بوسیله چشمه‌های پرانرژی در خصوص فولاد نیز دیده می‌شود. باید توجه کرد که بیشترین ضخامتهای استفاده از زمانهای پرتودهی چند دقیقه‌ای و فیلمی با سرعت متوسط می‌توان مورد بررسی قرار داد. مقاطع ضعیفتر را با استفاده از زمانهای پرتودهی طولانی و فیلمی با سرعت زیاد می‌توان بازرسی کرد.

 

نحوه تولید اشعه ایکس

در سال 1897 جی. جی. تامسون یک ذره با بار منفی که از هر اتمی کوچکتر بود را کشف کرد و آنرا الکترون نامید. بر اساس کارهای رادرفورد و بوهر یک مدل ساده اتمی ممکن است، به صورت یک هسته حجیم با بار مثبت که توسط الکترونهای واقع در مداراتی با شعاع خاص احاطه شده ، در نظر گرفته شود. منظومه شمسی به همین شکل سازمان یافته است.

 

هسته

هسته یک اتم از چندین نوع ذره اولیه به نام نوکلئون ساخته شده است. پروتونها و نوترونها جز نوکلئونها می‌باشند. پروتونها دارای بار الکتریکی مثبت می باشند که از نظر عددی مساوی بار الکترونها می باشد، در حالیکه نوترونها فاقد بار الکتریکی هستند. جرم نوترون و پروتون مشابه یکدیگر می‌باشد و تقریبا 1836 برابر بیشتر از جرم الکترون است. تعداد پروتونهای هسته هر اتم به نام عدد اتمی (Z) آن نامیده می‌شود. مجموع تعداد پروتونها و نوترونها در هسته یک اتم عدد جرمی (A) نامیده می شود.

تمامی اتمهای یک عنصر دارای عدد اتمی (Z) مشابه هستند و لیکن یک عنصر ممکن است دارای چندین ایزوتوپ باشد. تعداد پروتونهای تمامی ایزوتوپهای یک عنصر مشابه می‌باشد، ولی تعداد نوترونهای آنها متفاوت است. به همین دلیل ، ایزوتوپهای یک عنصر دارای عدد اتمی یکسان و جرم اتمی متفاوت می باشند.

 

مدارات الکترونی

الکترونها ذراتی با بار منفی هستند که در اطراف هسته چرخش می‌نمایند. از آنجا که یک اتم در حالت عادی از نظر الکتریکی خنثی می‌باشد، لذا می‌بایست شامل تعداد مساوی از الکترون و پروتون باشد. نیروی کششی بین بار مثبت هسته و بار منفی الکترون موجب نگاهداشتن الکترونها در اتم می‌گردد. این نیرو تحت عنوان نیروی همبستگی الکترون نامیده می شود. جهت نیروی همبستگی به سمت هسته می‌باشد.

یک الکترون نمی‌تواند انرژی کمتر یا بیشتر از انرژی مربوط به لایه‌ای که در آن قرار دارد، داشته باشد و لیکن ممکن است که از یک لایه انرژی به لایه دیگر که پر نشده است، جابجا شود. سیستم اتمی حداکثر شامل 2 الکترون در مدار اول و تا 8 الکترون در مدار دوم و تا 18 الکترون در مدار سوم و ... می‌باشد. مدارات الکترونی بوسیله حروف M , L , k و … نامگذاری می‌شوند.

 

نحوه انتقال الکترون از یک لایه به لایه دیگر

حرکت الکترون به لایه پایین‌تر ، به عنوان مثال از لایه L به لایه K به تابش انرژی منجر می‌گردد. میزان انرژی تابشی برابر اختلاف انرژی همبستگی بین این دو لایه خواهد بود. این انرژی ممکن است، شکل فوتون به خود بگیرد. اگر کمیت انرژی کافی باشد، فوتون ممکن است، اصطلاحا اشعه ایکس نامیده شود. حرکت الکترون به یک لایه انرژی بالاتر به عنوان مثال از لایه K به لایه L مستلزم دادن انرژی به الکترون است که یکی از منابع انرژی می تواند جذب فوتون اشعه ایکس باشد.

 

ترازهای انرژی هسته

ترازهای انرژی در مورد هسته نیز صادق است، به این ترتیب که اگر به ذرات داخل هسته (پروتون ، نوترون و ...) انرژی داده شود، هسته در حالت تحریک قرار خواهد گرفت و همانند الکترون نمی تواند در این حالت باقی بماند. بنابراین انرژی اضافی (که برابر با تفاضل دو تراز انرژی است) به صورت تشعشع (از هسته) ساطع می‌گردد.

مدلهای استادانه تری برای ساختمان اتمی پیشنهاد گردیده است، که در آنها مدارات به صورت بیضی شکل بوده یا اینکه الکترونها را فقط به صورت امواج ایستاده در اطراف هسته اتم در نظر گرفته است، اما مدل مدارات دایره ای برای تولید اشعه ایکس به اندازه کافی دقیق می باشد. در تولید اشعه ایکس از سه خاصیت اتمهای تنگستن در هدف لامپ مولد اشعه ایکس استفاده می شود:

  1. میدان الکتریکی هسته
  2. انرژی همبستگی مدارات الکترونی
  3. احتیاج اتم به قرار گرفتن در پایین ترین وضعیت انرژی

 

هنگامی که الکترونهای سریع ، انرژی خود را پس از برخورد به هدف لامپ مولد اشعه ایکس (تنگستن) از دست می‌دهند، به دو طریق اشعه ایکس تولید می‌گردد:

فرآیند اول شامل تولید اشعه ایکس در اثر واکنش الکترونها با هسته اتمهای سنگین می‌باشد که با نام تشعشع عمومی خوانده می شود.

دومین فرآیندی که منجر به تولید اشعه ایکس می‌گردد، شامل تصادم بین الکترونهای سریع و الکترونهای لایه‌ای اتمهای تنگستن در هدف می‌باشد که تحت عنوان تشعشع اختصاصی نامیده می‌شود.

 

اشعه گاما

با توجه به اینکه اشعه گاما دارای تشعشع الکترومغناطیسی می‌باشد، آن فاقد بار و جرم سکون است. اشعه گاما موجب برهمکنشهای کولنی نمی‌گردد و لذا آنها برخلاف ذرات باردار بطور پیوسته انرژی از دست نمی‌دهند. معمولا اشعه گاما تنها یک یا چند برهمکنش اتفاقی با الکترونها یا هسته‌های اتم‌های ماده جذب کننده احساس می‌کند. در این برهمکنش‌ها اشعه گاما یا بطور کامل ناپدید می گردد یا انرژی آن بطور قابل ملاحظه‌ای تغییر می‌یابد. اشعه گاما دارای بردهای مجزا نیست، به جای آن ، شدت یک باری که اشعه گاما بطور پیوسته با عبور آن از میان ماده مطابق قانون نمایی جذب کاهش می‌یابد.

 

فروپاشی گاما

در فروپاشی گاما ، هنگامی که یک هسته تحت گذارهایی از حالات برانگیخته بالاتر به حالات برانگیخته پایین‌تر یا حالت پایه آن می‌رود، تشعشع الکترومغناطیسی منتشر می‌گردد. معادله عمومی فروپاشی گاما بصورت زیر است:

 

AZX*-------->AZX + γ

 

که در آنX و X* به ترتیب نشان دهنده حالت پایه (غیر برانگیخته) و حالت با انرژی بالاتر است. قابل ذکر است که این فروپاشی با هیچ گونه تغییر در عدد جرمی (A) و عدد اتمی (Z) همراه نیست.

حالت برانگیخته هسته و حالت با انرژی پایین حاصل شده در اثر نشر پرتو گاما ، فقط زمانی به عنوان ایزومر هسته‌ای در نظر گرفته می‌شود که نیمه عمر حالت برانگیخته به اندازه‌ای طولانی باشد که بتوان آن را به سادگی اندازه گیری نمود. زمانی که این حالت وجود داشته باشد، فروپاشی گاما به عنوان یک گذار ایزومری توصیف می‌گردد. اصطلاحات حالت نیمه پایدار یا حالت برانگیخته برای توصیف گونه‌ها در حالات انرژی بالاتر از حالت پایه نیز به کار می‌رود.

 


حالتهای فروپاشی گاما

نشر اشعه گامای خالص :

در این حالت فروپاشی گاما ، اشعه گامای منتشر شده بوسیله یک هسته از یک فرآیند فروپاشی گاما برای کلیه گذارها بین ترازهای انرژی که محدوده انرژی آن معمولا از 2 کیلو الکترون ولت تا 7 میلیون الکترون ولت می‌باشد، تک انرژی است. این انرژیهای گذارها بین حالت کوانتومی هسته بسیار نزدیک هستند. مقدار کمی از انرژی پس زنی هسته با هسته دختر (هسته نهایی) همراه می‌باشد، ولی این انرژی معمولا نسبت به انرژی اشعه گاما بسیار کوچک بوده و می‌توان از آن صرفنظر کرد.

 

حالت فروپاشی بصورت تبدیل داخلی :

در این حالت فروپاشی ، هسته برانگیخته با انتقال انرژی خود به یک الکترون اربیتال برانگیخته می‌گردد، که سپس آن الکترون از اتم دفع می‌شود. اشعه گاما منتشر نمی‌شود. بلکه محصولات این فروپاشی هسته در حالت انرژی پایین یا پایه ، الکترونهای اوژه ، اشعه ایکس و الکترونهای تبدیل داخلی می‌باشد. الکترونهای تبدیل داخلی تک انرژی هستند. انرژی آنها معادل انرژی گذار ترازهای هسته‌ای درگیر منهای انرژی پیوندی الکترون اتمی می‌باشد.

با توجه به اینکه فروپاشی تبدیل داخلی منجر به ایجاد یک محل خالی در اربیتال اتمی می‌شود، در نتیجه فرآیندهای نشر اشعه ایکس و نشر الکترون اوژه نیز رخ خواهد داد.


حالت فروپاشی بصورت جفت :

برای گذارهای هسته‌ای با انرژی‌های بزرگتر از 1.02 میلیون الکترون ولت تولید جفت اگر چه غیر معمول است اما یک حالت فروپاشی محسوب می‌شود. در این فرآیند ، انرژی گذرا ابتدا برای بوجود آمدن یک جفت الکترون – پوزیترون و سپس برای دفع آنها از هسته بکار می‌رود.

انرژی جنبشی کل داده شده به جفت معادل اختلاف بین انرژی گذار و 1.02 میلیون الکترون ولت مورد نیاز برای تولید جفت است. پوزیترون تولید شده در این فرآیند نابود خواهد شد.

 

 

منبع: سايت کمک آموزشی دانش یاران فورکیا

www.daneshyaran.4kia.ir 

تحقیق در مورد آرسنیک (دانش یاران)


آرسنیک

آرسِنیک یا ارسنیک که در فارسی به آن زرنیخ گفته می‌شود، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با علامت As مشخص است و دارای عدد اتمی ۳۳ است. آرسنیک شبه فلز سمی معروفی است که به سه شکل زرد، سیاه و خاکستری یافت می‌شود. آرسنیک و ترکیبات آن به‌عنوان آفت کش بکار می‌روند: علف‌کش، حشره‌کش و آلیاﮊهای مختلف.

ویژگی‌های فیزیکیعدد اتمی: ۳۳

جرم اتمی:۷۴٫۹۲۱۶۰

نقطه ذوب : C°۸۰۸

نقطه جوش : C°۶۰۳

شعاع اتمی : Å ۱٫۳۳

رنگ: خاکستری

ویژگیهای درخور نگرش

آرسنیک از نظر شیمیایی شبیه فسفر است تا حدی که در واکنشهای بیو شیمیایی می‌تواند جایگزین آن شود ازاینرو سمی است. وقتی به آن حرارت داده شود بصورت اکسید آرسنیک در می‌آید (اکسیده می‌شود) که بوی آن مانند سیر است. آرسنیک و ترکیبات آن همچنین می‌توانند بر اثر حرارت به گاز تبدیل شوند. این عنصر به دو صورت جامد وجود دارد: زرد و خاکستری فلز مانند با جاذبه‌هایی به ترتیب ۹۷/۱ و ۷۳/۵.

در سده بیستم آرسنِت سرب به‌عنوان آفت کش برای درختان میوه به خوبی مورد استفاده قرار گرفت (استفاده از آن در افرادی که به این کار اشتغال داشتند ایجاد آسیب‌های عصب‌شناسی کرد) و آرسنیت مس در سده نوزدهم به‌عنوان عامل رنگ کننده در شیرینی‌ها بکار رفت.

 

سایر کاربردها:

سموم کشاورزی و حشره کشهای مختلف آرسنید گالیم یک نیمه رسانای مهمی است که در ICها بکار می‌رود.مدارها یی که از این ترکیب ساخته شده‌اند نسبت به نوع سیلیکونی بسیار سریعتر هستند (البته گرانتر هم هستند) آرسنید گالیم بر خلاف سیلیکون آن band gap مستقیم است پس می‌تواند در دیودهای لیزری وLEDها برای تبدیل مستقیم الکتریسیته به نور بکار رود. تری اکسید آرسنیک در خون‌شناسی برای درمان بیماران سرطان خون حاد که در برابر ATRA درمانی مقاومت نشان می‌دهند بکار می‌رود. همچنین در برنز پوش کردن و ساخت مواد آتش بازی و ترقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تاریخچه

آرسنیک (واﮊه یونانی arsenikon به معنی اریپمنت زرد) در دوران بسیار کهن شناخته شده است. از این عنصر به کرات برای قتل استفاده شده ِ علائم مسمومیت با این عنصر تا قبل از آزمایش مارش تا حدی نا مشخص بود. آلبرتوس مگنوس را اولین کسی می‌دانند که در سال ۱۲۵۰ این عنصر را جدا کرد. جوان شرودر در سال ۱۶۴۹ دو روش برای تهیه آرسنیک منتشر کرد. همچنین از زرنیخ برای ساخت مواد بهداشتی همچون داروی نضافت بدن(موبر)(واجبی) استفاده می‌شود واجبی از آهک و زرنیخ ساخته تشکیل یافته است. گفتنیست حتی پایه اصی کرم‌ها و اسپری‌های موبر از همین دو ماده می‌باشد

 

پیدایش

آرسوپیزیت (سنگ آرسنیک) میس پیکل Mispickel هم نامیده می‌شود.(سولفور) که بر اثر حرارت ِ بیشترِن مقدار آرسنیک از سولفید آهن آن جدا می‌شود.مهم‌ترین ترکیبات آرسنیک عبارت است از: آرسنیک سفید، سولفید آن ِ گرد حشره کش ِ آرسنیت کلسیم و آرسنیت سرب. از گرد حشره کش ِ آرسنیت کلسیم و آرسنیت سرب به‌عنوان سموم و حشره‌کش‌ها در کشاورزی استفاده می‌شود .این عنصر گهگاه بصورت خالص یافت می‌شود ولی معمولاً بصورت ترکیب با نقره، کبالت، نیکل، آهن - آنتیموان یا سولفور وجود دارد.

 

هشدارها

آرسنیک و بسیاری از ترکیبات آن سمی هستند. آرسنیک با مختل کردن وسیع سیستم گوارشی و ایجاد شوک منجر به مرگ می‌شود.

 منابع

سایت کمک آموزشی دانش یاران

daneshyaran.4kia .ir

تحقیق درمورد استخراج آهن( دانش یاران)


استخراج آهن

 

مقدمه

امروزه یکی از اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی و اجتماعی کشورهای جهان را صنایع آهن و فولاد تشکیل می‌دهد و این ، به سبب نیاز مبرمی است که انسان جهت پیشبرد مقاصد خود در زندگی دارد. با نگاه اجمالی به کارآیی این عنصر حیاتی ، می‌توان به نقش سازنده آن پی‌برد؛ زیرا علاوه بر کاربرد آن در امر ساختمان سازی ، پل سازی و غیره یکی از کالاهای اساسی در صنایع اتومبیل سازی ، کشتی سازی و لوکوموتیو سازی است و به‌صورت آلیاژهای مختلف ، اساس تکنولوژی ماشین‌آلات را تشکیل می‌دهد.

 

تاریخچه

با توجه به کشف یک تبر آهنی متعلق به 3000 سال پیش از میلاد در داخل یکی از قبرهای سومریان واقع در شهر اور که در جنوب بین‌النهرین قرار داشت، نشان می‌دهد که استفاده از آهن توسط انسان از حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح آغاز و عمدتاً در کشورهای مصر ، آشور ، چین و هندوستان رواج داشت. در آغاز انسان از آهن طبیعی که به‌صورت سنگ معدن آهن با درجات خلوص متفاوت بدست می‌آمد، استفاده می‌کرد.

 

با این حال ، نظر دیگری وجود دارد که انسانهای آن روزگاران از شهاب سنگ‌ها به‌عنوان آهن خالص‌تر استفاده می‌کردند. استفاده از آهن خالص درحدود 1300 سال پیش از میلاد امکان‌پذیر شد که به ظن قوی بطور تصادفی بر اثر گرما دادن شدید صخره‌های کانی ، آهن خالص توسط ذغال صورت گرفت با حرارت دادن گل اخری و ذغال نیز آهن استخراج می‌کردند.

 

سیر تحولی و رشد

روند استخراج آهن از ترکیبهای طبیعی آهن به مرور زمان ، راه تکامل می‌پیمود تا اینکه نخستین کوره استخراج آهن به سبک امروزی که به کوره کانالانی معروف بود، نوآوری شد. این کوره دارای آتش‌دانی به ابعاد 75×60×60 سانتی‌متر بود. سیر تکاملی این روند به آنجایی رسید که امروزه ، کارخانه‌های عظیم استخراج و ذوب آهن و فولاد با ظرفیت چندین میلیون تن به وجود آمده است.

 

سنگ معدن‌های آهن

سنگ معدن‌هایی که آهن از آن استخراج می‌شود، بیشتر به‌صورت اکسیدهای آهن ، مانند مگنتیت یا هماتیت است که با 2 تا 20 درصد ناخالصی (نظیر سیلیکات‌ها و آلومینات‌ها) همراه است. این ناخالصی‌ها در کوره از آهن جدا شده به‌صورت تفاله خارج می‌شوند. سنگ معدن تصفیه شده و تغلیظ شده به‌صورت پودر یا دانه‌های ریز در کوره وارد می‌شود. مناسب‌ترین اندازه ذرات آن بین 6 تا 25 میلی‌متر است. یادآوری می‌شود که امروزه از سولفید طبیعی آهن (پیریت) در استخراج آهن استفاده نمی‌شود، بلکه مصرف عمده آن در اسید سولفوریک سازی است.

 

فرآیند‌های اولیه استخراج آهن

استخراج آهن از سنگ معدن‌های آن طی فرایند‌های فیزیکی و مکانیکی و شیمیایی تحت شرایط ویژه ای صورت می‌گیرد.

در مرحله آغازی ، سنگ معدن باید طی چندین مرحله از عملیات از جمله : خرد کردن ، آسیاب کردن ، سرند کردن ، شستشو ، استفاده از جدا کننده مغناطیسی و یا به روش فلوتاسیون تغلیظ شود. محلول غلیظ شده معمولاً دارای 60 تا 65 درصد آهن ، 8 تا 12 درصد سیلیس می‌باشد. پس از تلغیظ سنگ معدن آن را باید به اندازه‌هایی به ابعاد 6 تا 25 میلی‌متر که مناسب برای تغذیه کوره‌های وزشی است، تبدیل کرد که این عمل را اصطلاحاً آگلومریزه شدن می‌نامند.

استخراج آهن از سنگ معدنهای آن عمدتاً با استفاده از کوره‌های وزشی صورت می‌گیرد که در حقیقت یک رآکتور بزرگ شیمیایی است که در آن مخلوطی از سنگ آهک ، سنگ معدن آهن و زغال کک گرما داده می‌شود.

مواد اولیه مورد نیاز استخراج آهن

سنگ معدن آهن

در مجاورت ذغال بر اثر گرما در کوره احیا می‌شود و سپس بر اثر جریانی از گازهای احیا کننده داغ که از سوختن کک در هوای گرم پایین کوره تولید می‌شود و در جهت عکس مسیر آهن حرکت می‌کند، ذوب می‌شود. آهن مذاب و تفاله حاصل از سنگ معدن به ازای هر دو تا چهار ساعت از آتشدان کوره تخلیه می‌شود. اگر مواد اولیه بطور پیوسته از بالای کوره وارد شود، در این صورت ، کوره می‌تواند بطور پیوسته کار کند. محصول کوره وزشی همان چدن است که برای تبدیل آن به دیگر مشتقات آهن ، بویژه فولاد ، باید در آن تغییراتی داد.

 

زغال کک

مشخصات ساختاری آن عبارت است از : کربن ثابت 85 تا 90 درصد ، خاکستر 5 تا 13 درصد ، رطوبت تا 8 درصد ، مواد فرّار 1.6 تا 11 درصد ، و گوگرد 0.5 تا 1.2 درصد. نقش کک در فرآیند کوره‌های وزشی تولید گازهای احیا کننده است و در اثر سوختن در پایین کوره انجام می‌پذیرد و مقاومت مکانیکی آن نیز در عمل مهم است. اندازه کک مورد مصرف ، باید بین 1.5 تا 75 میلی‌متر باشد.

سنگ آهک

به منظور کمک کردن ذوب و پایین آوردن دمای ذوب ناخالصی‌ها به سنگ معدن افزوده می‌شود. نسبت تشکیل دهنده‌های بازی در مخلوط یعنی (CaO) و (MgO) به تشکیل دهنده‌های اسیدی یعنی (SiO2) باید در حد ثابتی حفظ شود تا تفاله‌های کف مانند و سبک (سیلیکات‌های کاسیم و منیزیم ) بطور کامل تشکیل شود و سایر ناخالصی‌های همراه با خود را از آهن جدا کند. برای این منظور ، سنگ آهک و دولومیت بکار گرفته می‌شود.

گاهی برای کنترل ترکیب تفاله‌های جاری ، مقداری سیلیکات نیز بدان اضافه می‌شود. مناسب‌ترین اندازه این دسته از مواد برای کوره‌های وزشی بین 70 تا 75 میلیمتر است.

مهمترين معادن آهن در ايران

مهمترین کانسارهای آهن کشف شده ایران در این ناحیه واقع شده اند. معادن مهم آهن این منطقه عبارتند از: چغارت، سه چاهون، چادرملو، زرند و چاه گز چندمنطقه که مراحل اکتشاف را می گذرانند عبارتند از میشروان، آنومالی شمالی، آنومالی B و ناریگان.

 

 منابع

 سایت کمک آموزشی دانش یاران فورکیا

daneshyaran.4kia.ir

تحقیق اخلاص در قرآن (دانش یاران)


اخلاص در قرآن

منظور از «اخلاص » همان خلوص نیت است، و منظور از خلوص نیت این است که انگیزه تصمیم گیری تنها خدا باشد و بس.

ممکن است کسانی دارای اراده های محکم برای انجام مقاصدی باشند، ولی انگیزه آنها رسیدن به اهداف مادی باشد; اما سالکان راه خدا کسانی هستند که اراده نیرومند آنان آمیخته با خلوص نیت، و برخاسته از انگیزه های الهی است.

در آیات قرآن مجید و روایات اسلامی، به کمتر چیزی به اندازه اخلاص نیت اهمیت داده شده است. در جای جای قرآن مجید و کلمات معصومین(ع) سخن از اخلاص نیت به میان آمده، و عامل اصلی پیروزی در دنیا و آخرت شمرده شده است; و اصولا از نظر اسلام هر عملی بدون اخلاص نیت بی ارزش است. این از یک سو.

در آیه 5 سوره بینه می خوانیم: «و ماامروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین حنفاء و یقیموا الصلوة و یؤتوا الزکوة و ذلک دین القیمة; به آنها دستوری داده نشده بود جز این که خدا را بپرستند در حالی که دین خود را خالص کنند و از شرک به توحید باز گردند نماز را بر پا دارند و زکات را بپردازند; و این است آیین مستقیم و پایدار!»

 

شعر در مورد اخلاص

از علی آموز اخلاص عمل

شیر حق را دان منزه از دغل

در غزا بر پهلوانی دست یافت

زود شمشیری برآورد و شتافت

او خدو انداخت بر رویی که ماه

سجده آرد پیش او در سجده‏گاه

منابع

سایت کمک آموزشی دانش یاران فورکیا

daneshyaran.4kia.ir

دانلود آهنگ جدید ایمان اسماعیلی به نام یکی دوتا (دانش یاران)


دانلود آهنگ جدید ایمان اسماعیلی به نام یکی دوتا 

متن ترانه احساسی و زیبا از ایمان اسماعیلی به نام یکی دوتا

♫ ♫ ♫ ♫ ♫

اصلا از این چشمات چیزی سر در نمیارم
میگی خیلی دوست دارم از کجا بفهمم

♫ ♫ ♫ ♫ ♫
مثل خواب و رویا میشینی پیشم اینجا
چقدر خوبه که زود مهر تو افتاده به قلبم
♫ ♫ ♫ ♫ ♫

یکی دوتا نیست حرف دلت شده
وابسته بهت این دل دستامو نکن ول

♫ ♫ ♫ ♫ ♫
تو رو دارمت یه بند تو دلم همین روزاست که
قند تو دلم آب شه ندیدنت خواب شه

♫ ♫ ♫ ♫ ♫

واسه دل من عشقت مثل یه معجزه است
منو چشمات یه نفس ندیده عاشق کرده

♫ ♫ ♫ ♫ ♫
مگه میشه که دل کند از دلت به راحتی
این قلب من یه ساعتی نبینمت دق کرده
♫ ♫ ♫ ♫ ♫
واسه دل تو مثل دیوونه ها میشم
تو باشی روبه راه میشم تو بخندی حالم خوبه

♫ ♫ ♫ ♫ ♫
من عاشقتم دیوونه دل من به دل تو بنده
لبهام با تو میخنده تو نباشی دل آشوبه
♫ ♫ ♫ ♫ ♫

یکی دوتا نیست حرف دلت شده
وابسته بهت این دل دستامو نکن ول

♫ ♫ ♫ ♫ ♫
تو رو دارمت یه بند تو دلم همین روزاست که
قند تو دلم آب شه ندیدنت خواب شه

♫ ♫ ♫ ♫ ♫ ♫ ♫ ♫ ♫

جهت دانلود آهنگ بر روی دانلود زیر کلیک نمایید!

دانلود با کیفیت 320

دانلود با کیفیت 128


کامل ترین وبه روز ترین سایت ایرانی راهنمایی برای تحقیقات دانش آموزی و دانشجویی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما